Mercedes-Benz personbiler øger markedsandel i svært 2020

Mercedes-Benz personbiler øger markedsandel i svært 2020

Mercedes-Benz personbiler har øget markedsandelen fra 5,4 % i 2019 til hele 5,9 % ved udgangen af 2020. I et samlet marked, som er faldet med 12 %, formåede fabrikanten at levere 11.720 personbiler i Danmark, hvilket næsten er på niveau med de rekordhøje tal fra 2019. Mercedes-Benz peger på plug-in hybrider og nye modeller som nøglerne til succes.

Med en yderst beskeden tilbagegang (3 %) i antallet af indregistrerede biler på hvide plader er det en stolt salgschef, som kan kigge tilbage på et succesrigt 2020:

”I et år med global pandemi, lukkede bilfabrikker og en ny registreringsafgift herhjemme gør det mig virkelig stolt, at vi fra importøren sammen med alle forhandlerne har kunnet levere på så højt et niveau. Med en markedsandel på næsten 6 % er der ingen tvivl om, at vi rammer rigtigt hos kunderne i forhold til både produkter og priser,” siger salgschef for Mercedes-Benz personbiler i Danmark, Simon Lindegaard.

Kompakte SUV’er og plug-in hybrider er nøglen

Blandt de afgørende faktorer for succesen peger salgschefen på især den seneste GLA-lancering, den nyligt introducerede GLB samt plug-in hybriderne:

”Som så mange andre virksomheder har vi tænkt i nye baner, og efter vi introducerede den nye GLA ved et digitalt event i foråret, kan vi nu se tilbage på et år, hvor vi har leveret 84 % flere GLA’er til glade kunder. Derudover tilsluttede den helt nye GLB sig det fine selskab i produktporteføljen, og her slog næsten 1.100 kunder til. Der er ingen tvivl om, at mange sætter pris på de kompakte SUV-modeller,” siger Simon Lindegaard og fortsætter:

”Derudover har vi også set en stigning i salget af plug-in hybrider samt rene elbiler i 2020. Med flere end 1.000 leverede plug-in hybrider og 232 EQC’er, udgjorde de elektrificerede modeller 10 % af vores samlede salg i 2020, hvilket rundt regnet er en tidobling sammenlignet med året forinden. Det nye lovforslag om registreringsafgiften, som også blev præsenteret 2020, giver endnu mere vind i sejlene hos fabrikanter med lavt CO2-udslip, og vores milliardstore investeringer i området begynder nu for alvor at bære frugt. Mercedes-Benz tilbyder nemlig lige nu flere end 20 modeller med plug-in teknologi kombineret med enten højteknologiske benzin- eller dieselmotorer,” slutter Simon Lindegaard.