Elektrisk atlet i kompakt format: Mercedes-Benz viser EQA

Elektrisk atlet i kompakt format: Mercedes-Benz viser EQA

EQA er navnet på den nye indstigningsmodel til den fuldt elektriske verden af EQ-modeller fra Mercedes. EQA bliver det nyeste medlem af det succesfulde kompaktsegment hos Mercedes-Benz, og med en tæt relation til GLA kombinerer bilen de spændende karaktertræk fra denne bil med en effektiv, elektrisk drivline.

“Mercedes-EQ sigter efter at tage førertrøjen inden for elektriske drivliner og bil-software. Indtil nu har vi defineret ambitiøse mål for produktudvikling og besluttet at presse på med endnu hurtigere introduktioner af nye teknologier,” siger Markus Schäfer, bestyrelsesmedlem hos både Daimler AG og Mercedes-Benz AG samt ansvarlig for Group Research og Mercedes-Benz Cars COO. “Vi vil tilbyde en hel familie af EQA-modeller med ydelser fra 140 til mere end 200 kW og både med træk på forhjul og alle fire hjul. Og for dem, som har særligt fokus på rækkevidden, vil vores portefølje også inkludere en speciel version af EQA med en rækkevidde på mere end 500 km (WLTP). EQA beviser, at ved at udnytte en gennemtestet arkitektur er det muligt at opnå det perfekte kompromis mellem performance, omkostninger og time to market.”

EQA lanceres i første omgang som EQA 250 med 140 kW og en rækkevidde på mere end 420 km (WLTP). Lithium-ion batteriet, som er placeret som en strukturel del af undervognen, har en kapacitet på 66,5 kWh.

Elektrisk æstetik
EQA er udstyret med den karakteristiske, sorte front-grill med den centralt placerede stjerne, som kendetegner Mercedes-EQ. Et andet tydeligt kendetegn for de fuldt elektriske fra Mercedes-EQ er det sammenhængende lysbånd på bilens front, som forbinder de to LED-forlygter og sikrer en umiskendelig genkendelighed på vejen.

“Progressiv luksus i sin mest sportslige form. En fuldt elektrisk SUV designet til fremtidens bæredygtige mobilitet er født i form af den kompakte og moderne EQA. Eksteriørets proportioner og det spektakulære interiør sætter nye standarder,” siger Gordon Wagener, chefdesigner for Daimler AG.

Effektivitet er nøgleordet
Med en Cd-værdi fra 0,28 opnår EQA et glimrende resultat. Front-arealet udgør i alt 2,47 kvadratmeter, og blandt de vigtigste aerodynamiske elementer er den helt tillukkede front, de aerodynamiske front- og bagskørter, den næsten helt tillukkede undervogn samt de tilhørende aero-optimerede fælge.

Med de talrige, innovative detaljer såsom genanvendelsen af overskudsvarme fra den elektriske drivline, er systemet konfigureret til effektivitet i højeste potens og maksimal rækkevidde.

Bilen navigationssystem byder på en anden innovativ detalje i form af navigation med Electric Intelligence. Her kalkulerer systemet den hurtigste rute til en given lokation. Det er i sig selv ingen nyhed, men genialiteten består i, at systemet kalkulerer og sammenligner adskillige scenarier ud fra fx nødvendige lade-stop, højdeforskelle på ruten og sågar vejret, som alt sammen spiller en rolle i forhold til bilens rækkevidde. Derudover tager bilen også aktivt højde for trafiksituationen og førerens kørestil.

Med Mercedes me Charge har kunderne tilgang til verdens største lade-netværk, som lige nu udgøres af flere end 450.000 AC- og DC-ladepunkter fordelt i 31 lande. Mercedes me Charge giver kunderne bekvemmelig adgang til ladestationer fra forskellige udbydere og nyder godt af den simple betalingsproces med alt samlet ét og samme sted.

Teknisk data

EQA 250