EQS med unik MBUX Hyperscreen

EQS med unik MBUX Hyperscreen

Visuelt imponerende, let at betjene og ivrig efter at lære: MBUX Hyperscreen er et af de absolutte højdepunkter i EQS. Den store, buede skærm strækker sig næsten hele vejen fra venstre til højre A-stolpe og inkorporerer kunstig intelligens, som gør softwaren i stand til at lære og tilpasse sig føreren.

MBUX har i dén grad simplificeret betjeningen af en Mercedes-Benz. Efter introduktionen i A-Klassen i 2018 er der nu flere end 1,8 millioner Mercedes-Benz personbiler med MBUX på gaden verden over, og det næste store skridt tages i form af EQS og MBUX Hyperscreen som fås som tilvalg.

”Med vores MBUX Hyperscreen bliver en designmæssig vision til en realitet,” siger Gordon Wagener, chefdesigner, Daimler Group. ”Vi smelter teknologi sammen med design på en fascinerende måde, som tilbyder kunderne en hidtil uset lethed, når de betjener systemet. Vi elsker simplicitet – vi har nået et nyt niveau af MBUX.”

I passagersiden sidder en dedikeret skærm, som kan betjenes individuelt, hvilket gør passagerens tur mere behagelig og underholdende. Med mulighed for op til syv profiler, er det muligt at tilpasse indholdet til den enkeltes behov, og hvis passagersædet er tomt, transformeres dennes dedikerede skærm til digital udsmykning i kabinen med fx animerede stjerner, som elegant vises på skærmen.

Personlig oplevelse ved hjælp af kunstig intelligens

Infotainmentsystemer har ofte mange og komplicerede funktioner, som kræver flere handlinger for at betjene. For at gøre det endnu lettere har Mercedes-Benz udviklet en brugerflade med kontekst-sensitiv bevidsthed ved hjælp af kunstig intelligens.

MBUX-systemet viser proaktivt de rigtige funktioner på de rigtige tidspunkter, og systemet optimeres hele tiden som følge af ændringer i omgivelser eller brugerens adfærd. Mercedes-Benz har analyseret brugeradfærden i den første generation af MBUX, og blandt de mest benyttede funktioner er navigation, radio/medie og telefon, hvorfor disse har fået en helt central placering med fuld funktionalitet.

Flere end 20 yderligere funktioner – fra massageprogrammer over påmindelse om fødselsdage til forslag til to-do listen – tilbydes automatisk ved hjælp af kunstig intelligens, når de er mest relevante for kunderne. Her er et par eksempler:

• Hvis du altid ringer til den samme ven på vej hjem fra arbejde om torsdagen, så vil systemet automatisk foreslå at foretage samme opkald på netop denne dag og dette tidspunkt. Et visitkort med kontaktinformationerne på vedkommende toner frem, hvorefter opkaldet let kan foretages. Det er værd at bemærke, at dette kun sker, hvis det er den samme person, som kører bilen. Hvis en anden bruger bilen, vil dennes individuelle profil og tilhørende vaner diktere systemets forslag.
  • Hvis føreren af EQS regelmæssigt benytter ”hot stone” massage-funktionen om vinteren, vil bilen huske det og foreslå dette, når temperaturen falder.
  • Hvis brugen ofte tænder for varmen i rat og øvrige overflader sammen med sædevarmen, vil dette blive foreslået, så snart han eller hun tænder for sædevarmen.
  • Hele bilen kan løftes for fx bedre at kunne kapere stejle indkørsler. MBUX husker GPS-positionen, hvor brugeren benyttede funktionen, og når bilen ankommer samme sted igen, vil systemet selv foreslå at hæve bilen.

Fakta og tal

• MBUX Hyperscreen udgøres af flere skærme, som fremstår som én samlet enhed, der strækker sig imponerende 141 centimeter i et kurvet bånd. I passagersiden er skærmområdet 2.432,11 cm2.
  • Det store glas, som dækker skærmen, er buet tre-dimensionelt i en formningsproces ved temperaturer på 650 grader Celsius.
  • For at nå de vigtigste applikationer skal brugeren klikke sig igennem 0 menu-lag. Det er derfor, Mercedes-Benz kalder det for zero layer.
  • 8 CPU-kerner, 24 GB RAM og 46,4 GB/s RAM-hukommelse er nogle af de tekniske specifikationer.

Læs hele den internationale pressemeddelelse her og se den digitale præsentation her.