​Mercedes-Benz vil udnytte CO2-neutral jernbanetransport i produktionen

​Mercedes-Benz vil udnytte CO2-neutral jernbanetransport i produktionen

Den CO2-neutrale fremtid rykker nærmere hos Mercedes-Benz, der udnytter enhver mulighed for at optimere sine processer for at begrænse klimabelastningen. Således får otte af producentens europæiske fabrikker nu leveret alle produktionsmaterialer med grøn togtransport.

Hos Mercedes-Benz er ambitionen klar: Producenten vil tilbyde en fuld flåde af CO2-neutrale personbiler i 2039, mens den europæiske produktion på fabrikkerne for person- og varebiler skal være CO2-neutral i 2022.

Dét er visionen hos Mercedes-Benz, som allerede er godt på vej med et voksende udvalg af elektrificerede modeller fra det nye EQ-brand. Men selvom det længe har været muligt at køre afsted på grøn energi, og selvom fabrikanten sigter efter at kunne tilbyde mindst ét elektrificeret alternativt i hvert af sine segmenter i 2022, skal der mere til for at komme i mål med den miljøvenlige ambition, for klimabelastningen ved produktionen af bilerne skal nemlig også regnes med, før regnestykket går op.

Et væld af store og små nye tiltag bidrager imidlertid løbende til at komme den CO2-neutrale bundlinje nærmere, og en ny aftale med Deutsche Bahn er seneste eksempel i rækken. Jernbanegiganten spiller nemlig allerede en stor rolle i leveringen af produktionsdele til flere af Mercedes-Benz’ europæiske produktionsfaciliteter, og siden begyndelsen af året har de tyske fabrikker i Bremen, Rastatt, Sindelfingen, Hamborg, Kuppenheim, Untertürkheim og Kölleda samt Kecsemét i Ungarn fået leveret alle produktionsmaterialer med godstog, der kører på 100 procent CO2-neutral energi.

Den CO2-neutrale energi, som benyttes til jernbanetransporten, kommer udelukkende fra bæredygtige energiformer, hvoraf størstedelen stammer fra vandkraft. Og den klimavenlige transport medfører store besparelser i det grønne regnskab, for godstogsleverancerne til de otte fabrikker svarer til omtrent 270 lastbilsleverancer – om dagen.

Tags

Mikkel Lund Nilsen