Skift af elselskab og tilgodehavender

Skift af elselskab og tilgodehavender

Har du penge til gode efter en slutafregning – tjek din saldo hos Modstrøm

Er du i tvivl om, om du har penge til gode? Både nuværende og tidligere kunder kan se dette ved at gå ind på Min side.

Modstrøms praksis følger gældende regler, hvor kunderne har et retskrav på en slutopgørelse inden for seks uger, og at eventuelt tilgodehavende tilbageføres til kunden. Hos Modstrøm får kunderne særskilt besked, når slutopgørelsen er klar, og vi fører herefter eventuelle tilgodehavender tilbage til kunderne, så de har rådighed over beløbet på deres saldo hos Modstrøm.

Brug af MitID
Vi har en moderne og sikker kommunikation, der er lagt an på, at man logger sig ind på ”Min side”. Således foregår alt i et sikkert miljø mellem de rigtige personer. Det er samme måde, som mange andre selskaber, f.eks. banker, energiselskaber, forsikringsselskaber og offentlige myndigheder, kommunikerer i dag. Alt sammen for at sikre sikkerheden og kvaliteten ved ind- og udbetalinger af penge.

Det er nødvendigt at benytte MitID i forbindelse med udbetaling af beløbet, blandt andet fordi vi skal være sikre på, at det er den rigtige person, der modtager pengene.

Forsyningstilsynet godkender elselskabers proces for udbetaling
Forsyningstilsynet har den 3. november 2023 truffet afgørelse for 8 energiselskabers praksis ifm. håndtering af slutopgørelse af kunder. Vi er tilfredse med, at Forsyningstilsynet i deres afgørelse vurderer, at vores aktuelle fremgangsmåder efter deres vurdering overholder kravene. Tilsvarende konstaterer Forsyningstilsynet, at vi har dokumenteret, at vores tilbagebetalingsprocedurer også omfatter tidligere el-kunder, der havde et tilgodehavende på tidspunktet for de nye procedurers ikrafttræden.

Vi er desuden tilfredse med, at der nu er en klarhed omkring reglerne, hvilket betyder, at kunderne kan forvente, at alle energiselskaber fremover vil overholde det samme regelsæt.

Administrerende direktør

Forfatteren har genereret teksten delvist med AI og har revideret og redigeret indholdet.