Brug fugen som en aktiv spiller i din boligindretning

Greb på køkkenskufferne, toiletspandens farve eller gulvmåttens mønster. Alt bliver som regel gennemtænkt, når danskerne indretter boligen. Men ifølge Mosaikhjørnet er der dog én væsentlig detalje, mange ofte overser, men som har et uudnyttet potentiale for rummets udtryk – nemlig fugen, der bliver brugt til hjemmets fliser, klinker og mosaikker.

Når danskerne skal renovere og indrette eksempelvis badeværelset eller køkkenet, bliver hver detalje ofte nøje gennemtænkt. Det gælder alt lige fra håndsæben ved vasken til viskestykkernes farve. På samme måde oplever virksomheden Mosaikhjørnet, at valget af fliser og klinker til både gulve og vægge i endnu højere grad er blevet en aktiv medspiller i boligindretningen, hvor atypiske former og unikke farver bliver valgt for at skabe personlighed og stil i hjemmet. Men ét element glemmer danskerne dog:

- Vi ser en tydelig tendens til, at alt bliver grundigt overvejet i boligindretningen, når danskerne renoverer eller bygger nyt. Men alligevel glemmer flere ofte én ting, som faktisk har helt vanvittig stor betydning for, hvordan udtrykket bliver i eksempelvis badeværelset eller køkkenet, hvor man typisk vælger fliser og klinker – nemlig fugen, forklarer indretnings- og salgsrådgiver hos Mosaikhjørnet, Mette Kamilla Maan, og fortsætter:

- Typisk oplever vi, at vores kunder har gjort oceaner af overvejelser, når det gælder fliserne og for alvor har tænkt over størrelser, mønstre og farver. Men når vi så afslutningsvis spørger til, hvilken fuge de foretrækker, er det meget begrænset og – for mange – en helt ny verden, der åbner sig.

Fugen er den mørtel eller fugemasse, der sammenføjer to byggematerialer som fliser og klinker, og ses ofte i en hvid eller grå nuance. Men faktisk kan den fås i alverdens farver og sågar med glimmer, som kan være med til at afspejle ens personlighed og få hjemmet til at adskille sig fra naboens:

- Ønsker man eksempelvis at købe hvide fliser eller mosaikker, så er det langt fra uden betydning, om de bliver samlet med en grå, sort eller sågar blå fugemasse. Det spiller en afgørende rolle, og derfor kan man med fordel også i højere grad tænke den ind som en del af indretningen, da det åbner op for enormt mange muligheder, forklarer Mette Kamilla Maan og fortsætter:

- Eksempelvis har vi set flere, der har valgt sorte fliser med en sort fuge med lidt guld- eller sølvglimmer i, og det giver et helt fantastisk flot spil i udtrykket. Man kan også nedtone fugen ved at vælge den i samme farve, som fliserne har og på den måde få et meget gennemført udtryk.

Mosaikhjørnets salgsrådgiver og fugeekspert Lars Tvermose fremhæver desuden, at eksempelvis en fuge med glimmer også fås som den såkaldte epoxyfuge i stedet for en almindelig cementbaseret fuge, som har en lang række fordele, når først fugen er korrekt monteret af en murer eller håndværker:

- Mange tror fejlagtigt, at epoxyfugen er giftig, men sagen er, at man skal være særlig opmærksom, når man monterer fugen, men herefter er den ganske ufarlig og har mange fantastiske fordele. For det første får man en hårdfør fuge, der ikke mister farve og desuden beskytter mod snavs og bakterier. Dernæst findes der et hav af forskellige farver, hvor man også kan vælge sølv- eller guldglimmer, ja endda en decideret guldfuge, hvis man går efter at give de neutrale farver mere kant i indretningen, fortæller Lars Tvermose.

Mosaikhjørnet har flere end 55 års erfaring inden for fliser og klinker til både indretning af private hjem, sommerhuse, hoteller, restauranter og lignende. Her oplever virksomheden, at danskerne generelt er blevet mere modige i indretningsløsningerne, end hvad de var for fem til ti år siden:

- For få år siden var det i høj grad det stilrene, minimalistiske og kliniske hjem, der hittede blandt danskerne. Nu ser vi en tendens til, at det personlige hjem vinder indpas, og her er fugen bare et rigtig godt bud på, hvordan man relativt simpelt kan skabe wow-effekt med ganske få midler. Jeg er derfor sikker på, vi kommer til at se meget mere til nye, spændende og anderledes fugeløsninger i boligindretningen anno 2020, slutter Mette Kamilla Maan.