100 historiska träfartyg gästar Helsingör i pingst

100 historiska träfartyg gästar Helsingör i pingst

I pingst väntar en imponerande syn när 100 historiska träskepp gästar Helsingör. Skeppen kommer att smycka Helsingörs hamn mellan den 18 och 20 maj, och både barn och vuxna kommer att ha massor av maritima aktiviteter, tjärdoft, knarrande skeppsskrov och vind i håret att välja på.

Mellan den 18 och 20 maj ligger cirka 100 historiska träskepp för ankar i Helsingörs kulturhamn när Træskibs Sammenslutningens (TS) årliga träff äger rum i staden.

”Jag ser fram emot att få se de över 100 gamla träskeppen ligga sida vid sida i vår vackra kulturhamn, och tillsammans med den övriga kommunen få bjuda alla besökare välkomna till Helsingör. Träskeppens pingstträff passar perfekt in i Helsingörs historiska arv. Träskeppen påminner oss om den gången vi var en skeppsvarvsstad, men också om den nutida och framtida betydelse som kulturhamnen har som centrum för enorma events. Träskeppens besök visar hamnens potential som historisk kulturhamn med en maritim miljö och vackra skepp så långt ögat kan nå”, säger Benedikte Kiær, borgmästare i Helsingörs kommun.

Både barn och vuxna kommer att ha massor av maritima upplevelser att välja på. Fredagen den 18 maj är det insegling till Helsingörs hamn, och på lördagen genomförs en stor uppvisningsseglats då alla skeppen rundar Kronborg innan de återvänder till hamnen.

Det kommer att finnas möjlighet att följa med ut på en tur, prata med en skipper på ett av de ”öppna skeppen” och besöka en båtbyggarverkstad i hamnen och i skeppsvarvshallarna.

Historiske Træskibsdage i Helsingör är ett äkta danskt seglarkulturarv och är det event i Danmark som samlar flest historiska skepp. Eventet brukar inleda segelsäsongen, när skeppen precis har fått sin vårstädning och är som allra vackrast. Vi ser fram emot att få berätta mer om maritimt hantverk och segling. Inte minst ser besättningen fram emot att få dela med sig av sina sjömanshistorier och minnen med alla besökare ombord på skeppen”, säger Merete Ettrup från Træskibs Sammenslutningen.

Längs kajen radas marknadsbodarna upp och maritima events anordnas. Här kan man bland annat få reda på mer om sjöutbildning, vara med vid en historisk lossning av varor, delta i båtsäkerhetsaktiviteteter, kappseglingar och besöka Legoskeppet.

Under eventdagarna byggs ett stort träkonstverk av konstnären Carl Krull.

Helsingör kommer att sjuda av aktiviteter i pingst. Samma helg anordnas bland annat stadens årliga jazzfestival och kultureventets CLICK-festival.

’Historiske Træskibsdage i Helsingør’ anordnas i samarbete mellan Træskibs Sammenslutningen, Helsingør Kommune, M/S Museet for Søfart och Helsingør Havne.

Fredagen den 18 maj: Insegling till Helsingörs hamn klockan klockan 14.30 - 15.
Lördagen den 19 maj: Uppvisningsseglats klockan 12 till 15.
Söndagen den 20 maj: avsegling klockan 13

Detaljerat program på www.traeskibsdage.helsingor.dk
Du kan följa de senaste nyheterna på Facebook www.facebook.com/events/141775286534284/

Ytterligare information: Kommunikationschef på M/S Museet for Søfart: Frederikke Møller fm@mfs.dk 2628 0204.