(Foto_Rasmus_Hjortshøj) Hver dag i august inviterer M/S på gratis arkitekturrundvisninger i BIGs underjordiske museum i verdensklasse.

Arkitektur i august: Fra tørdok til BIG dok

Hvordan blev Helsingør Skibsværfts gamle tørdok til et arkitektonisk mesterværk og et prisbelønnet underjordisk museum?
I 2023 er København udnævnt som verdens arkitekturhovedstad, og det markerer M/S med en række særrundvisninger med fokus på museets arkitektur. Hver dag i august kan gæsterne komme helt tæt på den verdensberømte tegnestue BIGs unikke bygning og få hele historien om tørdokken, der blev til BIG DOK.

I år er det ti år siden, den første gæst kunne træde ind i Danmarks nye museum for Søfart og bevæge sig gennem søfartshistorien på de let skrånende gulve i skiftende højder omkring og henover værftets gamle dok. M/S var BIG - Bjarke Ingels Groups første museumsbygning, men i dag er tegnestuen også kendt for bl.a. Tirpitz museet, FLUGT og Pandahuset i Københavns ZOO. Forud for åbningen af museet i 2013 lå fem års arbejde med at realisere BIGs og den danske arkitekt Bjarke Ingels spektakulære byggeri, der smeltede skibsværftets rå industrirum sammen med glasbroer, aluminium og trapper i en dramatisk komposition med mange vinkler. Med BIGs bygning er dokken og den historie ikke bare bevaret, men også blevet museets største genstand og et stort udeområde, der giver besøgende mulighed for at opleve skalaen af fortidens skibsbyggeri.

Rundvisningen giver et indblik i den komplicerede byggeproces, og årsagen til, at BIGs vinderforslag i første omgang vakte skandale og kritik i visse arkitektkredse. Hør også om flytningen fra det gamle museum på Kronborg til de unikke arkitektoniske rammer under jorden. I miniudstillingen 'BIG DOK' på museet fortæller den danske stjernearkitekt Bjarke Ingels om sine overvejelser omkring skabelsen af det underjordiske museum, Tag med på M/S Museet for Søfarts særlige arkitekturrundvisning hver dag i august måned, og bliv klogere på, hvordan Helsingørs skibsværfts nedlagte tørdok blev et underjordisk museum i verdensklasse.

Arkitekturrundvisningen foregår hver dag i august måned kl. 12. Varighed ca. 20 minutter på hverdage og 45 minutter i weekenden. Begrænsede pladser. I weekenden skal alle booke plads via museets website: https://mfs.dk
En del af rundvisningen foregår udenfor. Læs mere om museets arkitektur på museets site, hvor BIG selv fortæller om byggeriet og tankerne bag museets arkitektur: https://mfs.dk/arkitekturen

For mere information eller interviews, kontakt venligst: presseansvarlig Heidi Vesterberg, hv@mfs.dk, mobil +45 51 24 92 84
Pressefotos til download herunder.