​9 trin til at sætte dagsorden til valget

​9 trin til at sætte dagsorden til valget

Gæsteblogindlæg af Jon Kiellberg, direktør og rådgiver i Re-mind

Hvis du som organisation, virksomhed eller forening vil påvirke politikerne og få politikerne til at bruge jeres mærkesager til regions- og kommunalvalget – så kommer 9 trin til, hvordan du får din dagsorden på politikernes og embedsmændenes læber.

1. Hvor gør I en forskel? Tænk din dagsorden ind i nye samfundstendenser, hvad er de tre vigtigste politiske agendaer lige nu - hvordan flugter det med jeres indsatser - produkter og mærkesager med den enkelte kommunens dagsorden, vilkår og forudsætninger. Hvad rør der sig specifik i det enkelte byråd?
  2. Det vigtige forarbejde: Hvis du vil påvirke dagsorden og positionere din organisation på det kommunale landkort, så er forundersøgelsen/analysen et helt essentielt sted at starte. Den viden og input du får – er jeres ammunition. Spørg på de sociale medier, hvilke mangler kommunen har? Hvad du som borger godt kunne tænke dig af en indsats? En undersøgelse af henvendt til borgerne i den enkelte kommune skaber engagement, involvering og brand awarness.

Kilde: Bedre Psykiatri, 2017

3. Styr på interessentanalysen: Lav det grundige fodarbejde, en udførlige og systematisk interessentanalyse. Opdyrk og udbyg jeres interesselandskab i god tid. Hvad giver jeres sag, produkt og løsning gavn for kommunaldirektøren, borgmesterkandidaten, journalisten, ministeren (som måske er partifælle med borgmesteren), hvem er venner eller særlige relationer i byrådet, hvilke politiske og organisatoriske alliancer, skal I være opmærksomme på. Hvem er jeres tre vigtigste målgrupper? Hvordan får I bedst kontakt med dem, inddrager dem i jeres tiltag og løsninger. Det skal ligge klar – for at få størst muligt værdi af jeres arbejde.

Kortlægning af interessentlandskabet:

4. Målret jeres SoMe-indsats: Udarbejd en systematisk SoMe og målrettet den enkelte kommunen (content targeting og marketing). Hvordan kan du med din kampagne rammer præcis de borgere i kommunen, så det flugter med borgmesterkandidatens valgprogram.
  5. Den sociale indsats: Hvad du kan gøre for kommunen - skabe folk i arbejde - øge skatteindtægterne og den lokale velfærd. Et socialt sigte som ikke koster boksen men som kommunaldirektøren og borgmesteren kan se klare og målbare effekter og gevinster ved.
  6. Lad politikerne løbe med sagen: Få en landspolitiker – som din organisation har en god og lang relation med - til at tale jeres sag eller få vedkommende til at give indsatsen eller sagen videre til en lokal partifælle eller borgmester.
  7. Det lokale initiativ: Tænk altid ind, hvordan du med din kampagne kan engagere lokale kræfter, frivillige og civilsamfundet. Frivillige er velfærdsmotoren i det lokale demokrati. Hvis det lykkes at engagere og involvere frivillige i de enkelte kommuner i forhold til et lokalt initiativ eller en indsats, er der langt større chance for, at borgmesteren eller –kandidaten vil gå aktivt ind i sagen.
  8. Dokumentér indsatsen: Udarbejd små kortfilm, videoer og podcast til lytter- og inspirationsmøderne. Fx når den lokal virksomhedsejer mødes med borgmeteren op til valgkampen for at hylde, at virksomheden har fået x-antal indvandrere eller asylansøgere i beskæftigelse og det har betydet x-antal flere skatteindtægter og færre omkostninger til overførselsindkomster i kommunen.
  9. Mål værdien: Sæt altid klare målindikatorer og KPI´er for jeres organisations indsats op til regions- og kommunalvalget. Hvad er succeskriterierne? Hvad vil I måles på? Hvad skal der komme ud af den særlige politiske interessevaretagelse på kort og på lang sigt.

Indflydelse på kort og lang sigt

En målrettet kommunikationsindsats frem mod region- og kommunalvalget kan naturligvis ikke stå alene. Valg vindes mellem valgene og ikke blot hver fjerde år. Brug de erfaringer du har, dit opbyggede netværk og dine relationer til løbende at holde kontakten i de enkelte kommuner.

Om skribenten
Tidl. redaktør for Avisen Kommune. Har i årevis dækket, skrevet om og rådgivet i politisk interessevaretagelse ved regions-, kommunal- og folketingsvalg.
Re-Mind

Direktør og ledelsesrådgiver Jon Kiellberg

T. 2762 9098

Mail: jon@re-mind.me

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk