Employee Advocacy: Gør dine kolleger til ambassadører

Employee Advocacy: Gør dine kolleger til ambassadører

Et af årets største tendenser indenfor kommunikation og marketing er employee advocacy - eller på mundret dansk: medarbejderambassadørskab.

Employee advocacy går kort fortalt ud på at involvere medarbejderne i virksomhedens budskaber og indhold på sociale medier. Fordelene ved at gøre det er mange - og nødvendige for virksomhedens overlevelse:

- 1/2 million danskere har ad blockers

- Målgrupperne un-follower som aldrig før

- Virksomheders organiske reach er i frit fald

- Engagement på "corporate" kanaler er lavere end nogensinde

Så der er alt mulig grund til at interessere sig for employee advocacy, som kan bidrage med høj kvalitet til virksomhedens tilstedeværelser på sociale medier.

Vi har spurgt Michael Falling Sørensen, adm. direktør for den danske employee advocacy-platform Sociuu, hvad man skal tænke på, hvis man overvejer at gøre kollegerne til digitale ambassadører.

“Employee advocacy giver så meget mening, fordi dine medarbejdere i langt højere grad end tidligere "er virksomhedens brand" på sociale medier. Vi vil tale med mennesker - og ikke med logoer - når vi vi afsøger markedet for nye leverandører eller er på udkig efter nyt job.

Kunder er illoyale, og selve brandet i dets traditionelle forstand er ikke længere et afgørende parameter for vores valg af et produkt - eller for den sags skyld i vores karrierevalg. Vi vil høre historien fra menneskerne bag logoet og produkterne, og vi forventer, at dialogen er troværdig og autentisk.

Mange virksomheder er gået ombord i employee advocacy - blandt andet Rambøll, Sampension, Kammeradvokaten - som har set fordelene i at være inkluderende på sociale medier."

Hvordan overtaler man sine kolleger til, at de nu skal involveres i branding af virksomheden?

"Først og fremmest er det vigtigt, at det aldrig bliver et “skal”, de skal kun dele det, der føles naturligt. Ellers bliver det utroværdigt. Dernæst er det godt at være ærlig omkring, at vi vil dele vores sociale kapital med jeres sociale kapital. Det er ren win-win, for de skærper også deres profil og styrker deres personlige brand ved at dele interessant og relevant content. Det betyder noget for vores karriere, at vi er deltagende på sociale medier."

Alle er jo ikke uddannede i at udtrykke sig på skrift. Så må man, som kommunikationsansvarlig, nødvendigvis forvente en masse arbejde med at korrekturlæse og give ideer til content?

"Det er vigtigt, at det er autentisk, og at der ikke er en skabelon, som alle skal gå efter. Det skal føles naturligt for medarbejderne, så først og fremmest handler det om at skabe en delingskultur, hvor folk ser værdien i det og føler sig involverede. Dernæst skal de nok finde på noget at skrive. Man skal turde slippe brandet frit og lade medarbejderne blive superseje og attraktive ambassadører. Det gavner både dem og virksomheden."

Hvis du er interesseret i at vide, hvordan employee advocacy kan styrke jeres brand, så holder vi et gratis event den 17. april i København. Vi har inviteret adm. direktør for den danske employee advocacy-platform Sociuu, Michael Falling Sørensen, til et event særligt for Mynewsdesk's kunder og kontakter. Han vil blandt andet tale om hvordan man kommer i gang, og hvilket arbejde det kræver.

Eventet henvender sig til dig, der arbejder med kommunikation, marketing eller PR i en B2B-virksomhed. Du er også velkommen, hvis du arbejder B2C, men indholdet er primært rettet mod B2B.

Der er få pladser til eventet, så det er først til mølle! Klik på linket, hvis du vil tilmelde dig.

Jourhavende Pressekontakt