Hvad er influencer relations? (Og hvorfor skal vi gå op i det?)

Hvad er influencer relations? (Og hvorfor skal vi gå op i det?)

Da brugen af de sociale medier eksploderede, blev mulighederne for at kommunikere mere demokratiske. Spillereglerne er blevet mere ensartede for deltagerne på banen, og langt flere kan få deres stemme hørt; alle kan blive en influencer.

"Influencer relations" benyttes i dag i mange forskellige aspekter inden for markedsføring og kommunikation og bruges til at beskrive virksomheders værdifulde relationer med personer, der har evne til at påvirke inden for et givent emne.

Men egentlig er der ikke noget nyt i, at brands forsøger at knytte bånd til personer, som forbrugerne er inspirerede af og søger inspiration fra. Faktisk kan teorien bag influencer relations spores tilbage til 1940’erne og modellen two-step flow af Lazarsfeld & Katz. Gennem research påviste de, at personlige relationer var langt mere effektive til at påvirke stemmeadfærd under amerikanske præsidentvalg, end massemedierne var det.

I dag gælder de samme principper stadig, men menneskers syn på, hvem der fungerer som opinionsdannere og eksperter inden for forskellige emner, har udviklet sig, og det samme har den potentielle rækkevidde for opinionsdannerne.

Men hvad er en influencer egentlig?

En influencer er en anerkendt ekspert eller thought leader inden for et specifikt område. Influenceren har evnen til at inspirere andre til at udtænke nye ideer, ændre adfærd eller til at handle.

Sådan ser en influencer ud

Vi synes, at Traackrs kortlægning af influencers på fremragende vis opsummerer det, vi forsøger at sige:

The Many Faces of Influence af Traackr

For os her hos Mynewsdesk, som henvender os til erhvervsmarkedet og PR-, kommunikations- og marketingmedarbejdere, er det vigtigt at have en relation til de mennesker, som vores kunder og potentielle kunder vender sig imod for inspiration.

Eksempler på dette er bl.a. vores blogserier med Månedens Kommunikatør, Månedens Blogger og Månedens Journalist samt de oplægsholdere vi bruger til vores kommunikationsevent Mynewsday.

Hvorfor skal vi gå op i influencer relations?

Influencer relations kan blandt andet øge dit brands troværdighed, ligesom loyaliten, kendskabsgraden og salgstallene kan få et nøk opad. I næste uge publicerer vi et blogindlæg med tips til, hvordan du kan arbejde med influencer relations.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk