Journalistens hverdag forandres – er du klar med dit PR-arbejde?

Hvordan kan du som PR-ansvarlig drage fordel af de strukturelle forandringer som finder sted lige nu i mediebranchen og mest af alt i pressekorpset? Jo, tilbyd journalisterne godt og gennemtænkt kildemateriale, attraktive billeder og adgang til videoer, så er du godt på vej.

Trend: Journalister integrerer og søger kildemateriale fra sociale medier i deres redaktionelle materiale og åbner op for dialog med læserne på fx Twitter og Facebook.

For de traditionelle journalister er det blevet normalt at satse på nettet. Mange forskellige tal fluktuerer, men de mest troværdige kommer fra Middleberg Communications and the Society for New Communications Research, som har fundet frem til at ca. 70% af alle journalister benytter sociale medier i deres research (sammenlignet med 41% året før). I Sverige har både Expressen og TV4 specifikke redaktører til sociale medier. Et andet eksempel er avisen Dagens Arena, som fornyligt lancerede sit nye site, hvor det traditionelle journalistiske arbejde stadig vægter mest, men de sociale medier har fået en større plads. Tanken er at redaktørerne skal føre samtaler på nettet samtidigt med at de passer deres arbejde som journalister. Man bliver nød til at positionere sig der hvor samtalen føres, siger Maria Georgieva, Webstrateg og marketingsansvarlig på Dagens Arena i et interview med Medievärlden. Maria citeres endvidere for at redaktionen konstant skal have øret mod jorden og se, hvad folk siger på nettet i forskellige sammenhænge. Fx er Twitter feeds afgørende for både at deltage og lytte til samtalen. Tanken bag deres site er, udover at øge interaktiviteten, at skabe et mere dynamisk site med lyd og levende billeder, dels igennem at linke til andre sider, men i fremtiden også i form af egenproduceret materiale.

PR-kommunikatører, som er længst fremme, har bredde i deres pressemateriale, som udover pressemeddelelsen også indeholder billeder, illustrationer og videoer. Og de har store muligheder for at få materiale publiceret i disse interaktive redaktionelle netaviser. Det er vigtigt at publicere varieret pressemateriale i virksomhedens presserum og lægge det op på forskellige sociale medieplatforme (her kan MyNewsdesk være behjælpelig med vores Plus abonnement , som automatisk publicerer på Flickr, Slideshare, WordPress og Twitter). Kun for at få så træfsikker en eksponering som muligt.

Trend: Journalister tager sagen i egen hånd

Et andet tydeligt eksempel er, når journalister tager sagen i egen hånd. Og det sker lige nu på websitet Newstilt.com. Her lægger journalister sine egne produktioner op, sælger og markedsfører dem selv, så de når ud til flere læsere, samtidigt med at de bygger deres eget varemærke op (de skal dog være godkendte og ”seriøse”). Sitets forretningsidé er enkel – ”NewsTilt is a place for you to engage with journalists as they report the news. It is community centered and personalised for your interests.” Websites som dette vil sandsynligvis øges over tid - også i Danmark - og så det gælder om at være med og hjælpe journalister med godt kildemateriale samt at være til rådighed, hvis de har behov for yderligere oplysninger.

Trend: Ny teknik udfordrer monopolet

Vi har allerede nævnt tidligere, at sociale medier udfordrer den traditionelle nyhedsformidling. Men det gælder også monopoler som ingen troede kunne trues. For nogle dage siden lanceredes en tjeneste som skal knuse Associated Press’ monopol på at formidle nyheder til medierne. Tjenesten hedder Publish2 og bagved står Publish 2.0-bloggeren Scott Karp med ambitioner om at skabe en åben og uafhængig platform. Et sted hvor medierne kan sælge og distribuere nyheder og opslag til hinanden. Læs mere på Kristoffer Björkmans blog PR 2.0.

Trend ”Køb” omtale i redaktionelle rum

Om dette er en trend eller ej, kan diskuteres, men mulighederne for at købe plads i redaktionelle sammenhænge åbner sig for virksomheder uden, at nogen ”gatekeeper” lægger sig imellem. Dette emne valgte MyNewsdesks CEO Peter Ingman også at diskutere på et seminar vi arrangerede i foråret.

Nuværende trends gør det også mere aktuelt at samarbejde med MyNewsdesk. Med lanceringen af vores nye Fokus kanal og vores samarbejde med Eniro åbner vi op for flere muligheder for vores kunder at ramme rigtigt med deres budskaber.  Alle ovennævnte trends har vi taget i betragtning da vi implementerede MyNewsdesks nye positionsstrategi – sammenfattet kort som The News Exchange Site.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk