Lær den sociale journalist at kende

Et blogindlæg fra Anna Söderström, nyansat som som media relations coordinator hos MyNewsdesk.

Nettet, som et arbejdsredskab, er blevet udviklet og har forandret sig for både journalister og kommunikatører. MyNewsdesks brugerundersøgelse viser, at det vigtigste for journalisten stadig er at have adgang til lettilgængelig og faktuelle oplysninger.

Sociale platforme har ændret spillereglerne, og journalisten er nu selv synlig på en helt ny måde – ikke længere blot i en byline i avisen, men også på Twitter, Facebook eller sin egen blog. Diskussioner omhandlende nye medier og journalister handler ikke længere så ofte om, hvorvidt det er et godt at bruge sociale platforme som Twitter og Facebook som redskaber, men hvordan disse værktøjer kan bruges bedst muligt og at læring skal fortsættes hver dag.

Søg, snak, sælg

Sociale platforme bruges af journalister som et søgeværktøj – der bliver fundet nyhedskilder og interviewpersoner. Og her modtager journalisten tips og ideer. Samtidig er det en salgskanal for formidling af journalistens publikationer. The next web skriver mere om, hvordan journalister bruger Twitter og sammenfatter det som et redskab, der er umuligt at undvære.

Fordybelse og transparens

På grund af de sociale medier er journalisten ikke længere en stille, utydelig figur på den anden side af en e-mail, men en tydelig og lettilgængelig person. Nye medier og sociale kanaler muliggør også, at journalisterne kan udvide og uddybe dækningen med materiale, der ikke er plads til i avisen eller i programmet. Brian Solis publicerede i december et langt interview med nyhedsankeret og journalisten Katie Couric, hvori hun fortæller om sine erfaringer med at anvende nye medier.

Reaktion og relation

Med aktive og sociale journalister bliver det lettere at opbygge et netværk og kontakt til dem, der er vigtige for dig. Lær, hvordan journalister bruger sociale medier. Brug lidt tid på at finde de journalister, som du allerede ved følger dig og din virksomhed og skab relationer til nye mediekontakter. Vedligehold dine relationer kontinuerligt og ikke kun den dag, som du publicerer en nyhed – forbered dig og følg op, så du kan få opbygget en relation.

Fire enkle trin til, hvordan du bygger dit netværk

▪       Find dine pressekontakter på Twitter og følg dem.
▪       Brug Google og Twitter til at finde nye pressekontakter.
▪       Følg og lyt til dem, der overvåger dit område.
▪       Snak med dit netværk – ikke kun, når du publicerer en nyhed, men kontinuerligt.

Har du flere tips eller erfaringer med, hvordan man kan udvikle sit netværk, som du vil dele med os? Skriv gerne til mig.

Venlige hilsner,
Anna Söderström
E-mail: anna.soderstrom@mynewsdesk.com

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk