Med bloggere som brændstof for skyhøj ROI

Med bloggere som brændstof for skyhøj ROI

Nogle PR og marketingsfolk af den gamle skole ser stadig de traditionelle medier og markedsføringstrategier som en stor, fyldig isdessert og bloggere, som det lidt unødvendige og let kunstige kirsebær på toppen. En overflødighed uden nogen form for indflydelse i den øvrige oplevelse, der helst bare skal vippes af og ikke værdiges mere opmærksomhed end højest nødvendigt.

De, der stadig har det sådan, trænger gevaldigt til at smage på den nye virkelighed, hvor printmedier ser sig overhalet indenom af digitale hurtigløbere og verdensmestre i egenbranding. Bloggere har på få år bevæget sig fra at være unge piger med en interesse for mode og et behov for selviscenesættelse, der primært kommunikerede til venner og bekendte, til at være benhårde forretningskvinder, der med en ukuelig sans for markedsudvikling og trends har indfundet sig i rollerne som chefredaktører for deres enkeltmandsmedier. Og ve den, der frasorterer deres indflydelse, som var de et ligegyldigt cocktailbær.

Man skal ikke negligere deres reach, for mange blogs har i dag flere følgere end selv de største og mest etablerede printmagasiner nogensinde kan prale af at nå ud til. Og deres udbredelse er ikke begrænset af praktikaliteter som sproglige barrierer og landgrænser, da de qua deres digitale væsen og ofte internationale udsyn er tilgængelige hvor som helst og når som helst.

Bloggerne har ikke bare revolutioneret mediebilledet og udfordret magasinerne. De har i høj grad også givet nye muligheder, når brands skal lægge strategier for deres PR og markedsføring.

Med det ændrede mediebillede, hvor bloggere og influencers slår tonen an for, hvad der er ”hot” og hvad der er ”not”, kan man vende sin kommunikations- og go-to-market strategi på hovedet. Det er altså muligt at lancere et produkt og skabe instant opmærksomhed udelukkende gennem strategisk influent markedsføring og aktivering på sociale medier, og derigennem danne basis for bred mediedækning i traditionelle medier og se resultater i købsadfæren blandt forbrugerne.

Denne nye, omvendte strategi anvendte Interflora, den største spiller på det danske blomstermarked, da de ved årsskiftet lancerede det nye brand, POSY by Interflora, målrettet yngre og urbane kvinder. En målgruppe, der om nogle er inspirerede af bloggere, og som tager bloggernes anbefalinger af produkter så bogstaveligt, at det ofte resulterer i direkte salg.

POSY by Interflora er et online univers, hvor man kan bestille enkle, ukomplicerede og moderne buketter med landsdækkende levering fra dag til dag eller fast på abonnement. Produktet blev lanceret med et nøje udvalgt visuelt univers.

Da POSY by Interflora blev lanceret 4. januar i år var de første frø om det nye koncept allerede sået bandt nogle af landets førende influencers inden for mode, livsstil og boligindretning. Udvalgte nøgle-influencers havde forudgående for lanceringen modtaget abonnementer til POSY, og resultaterne kom umiddelbart i kølvandet på leveringen af de første buketter, hvor man på Instagram pludselig ikke synes at se andet end fine blomster og tak til POSY i feeden.

Herefter fulgte stylisterne og de traditionelle printmedier trofast trop – de ville også have de hypede buketter fra POSY med i interiørstylinger, og magasinerne ville være med på moden og omtale konceptet med fine blomster på abonnement blandt forårets absolutte musthaves.

Og på bundlinjen? Ja, ordrene tikkede stille og roligt ind fra dag ét, og kundebasen er stadig støt voksende. Godt hjulpet på vej af bloggere og influencers, der gennem deres personlige brands og konkrete anbefalinger har bidraget til at sprede budskabet og påvirke kernemålgruppen til direkte køb.

Strategien for lanceringen af POSY by Interflora er udviklet og eksekveret i tæt samarbejde med Brandhouse. Vil du også vide, hvordan dit brand eller produkt kan nå direkte ud til primærmålgruppen gennem nye medier og strategiske PR-indsatser, så kontakt Rose Maria Boelsmand på rmb@brandhouse.com

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk