Nu kan jeg endelig bevise, at Facebook genererer penge!

Nu kan jeg endelig bevise, at Facebook genererer penge!

Et blogindlæg af Alexandra Bylund, Web ManagerSolresor

Jeg synes, at hele diskussionen om, hvorvidt man som virksomhed skal være på Facebook eller ej, er interessant. Og fjollet. For det er fjollet at tøve med at gå på Facebook. Hmm, fordi… vil jeg nærme mig mine kunder på deres vilkår, fordi de har vist interesse i min virksomhed, og dermed opbygge mit brand helt gratis? Øhh, ja det vil jeg!

Facebook er, blandt andet, en markedsføringskanal, hvor du rent faktisk er budt ind i brugernes hverdagsliv. Det er derfor, det er så vigtigt ikke at pushe og forsøge at sælge for meget til dem, der har valgt at ”like” din virksomhed på Facebook. Og det er her, mange protesterer. For hvorfor så engagere sig og bruge ressourcer på noget, når det ikke kommer til at generere penge?

Nu vil jeg en gang for alle forsøge at sætte en stopper for de kortsigtede tanker og rent faktisk bevise, at det er muligt at tjene penge ved hjælp af Facebook. Og det uden at pushe salgsrelaterede beskeder og uden at investere en masse penge i Facebooks annoncebannere. Og hvordan ved jeg så det? Jo, jeg har faktisk målt det. Jeg har tørre tal. Statistik. Fakta.

Det startede med, at jeg i vores marketingværktøj Omniture pludselig så, at der begyndte at rulle konverteringer ind, som stammede fra Facebook. Interessant! Jeg fulgte nysgerrigt op på det og indså hurtigt, at tallet blev øget for hver måned.

Jeg bestilte en rapport, som lidt flot skulle vise to søjler: en blå for det første kvartal 2010 og en rød for samme periode 2011. Den blå var kun få millimeter høj, mens den røde skød i vejret. Wow! Sikke en stigning vi så. Og det har vist sig, at det bare fortsætter. I år har vi øget antallet af konverteringer via Facebook med ca. 30 % hver måned. Det her er altså brugere, der har været på Facebook, klikket sig videre til solresor.se gennem et link fra Facebook, og sidenhen booket en rejse. Tænk desuden på alle dem, der har lært os at kende på Facebook og sidenhen er gået ind på vores hjemmeside og har booket en rejse uden at have klikket på et link fra Facebook. Eller på dem, som har ringet og booket rejsen. De er jo ikke målbare. Men de findes, tro mig!

Facebook kommer aldrig til at blive vores største salgskanal – langt fra – men selvfølgelig tjener vi penge og får konverteringer gennem Facebook. Sikket held, at vi har så tålmodig en ledelse, som har ladet mig fortsætte, på trods af, at den ikke har set nogle direkte konkrete resultater. Og nu kan jeg endelig bevise, at vores arbejde med Facebook og andre sociale medier ikke bare er et hyggeligt og socialt mediefænomen, men at det rent faktisk genererer penge. Hvordan det føles? Fantastisk! Og ved I, hvad det bedste er? At jeg endelig kan overbevise de mest skeptiske statistiknørder. Jeg har nemlig tal!

Alexandra Bylund
Web Manager/ E-commerce
Solresor
@alexandrabylund
facebook.com/solresor

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk