PR-teknologi bliver stadig vigtigere

PR-teknologi bliver stadig vigtigere

Du kan have udarbejdet verdens bedste digitale PR-strategi - en strategi som lever op til virksomheden overordnede mål, tydeliggør kommunikationsmålene og er målbar. Men hvis du ikke har den rette teknologi til at gennemføre strategien, er den værdiløs.

Hver anden kommunikatør mener ikke, at deres virksomhed anvender PR-teknologi på en effektiv måde. Dette kom frem i studiet “The State of Digital PR”, som er udarbejdet af Mynewsdesk og Berghs School of Communication.

En ting er sikker, teknologiens rolle bliver stadig vigtigere. Mere end 85% af respondenterne forventer, at de i løbet af de næste 5 år vil fokusere mere på teknologi.

Hvordan kommer teknologi til at påvirke PR

Ifølge studiet mener over halvdelen af respondenterne, at den øgede brug af teknologi vil:

• Gøre det lettere for virksomheder at nå deres interessenter (89%)
  • Tillade kommunikatører at fokusere mere på personlig kommunikation (83%)
  • Give PR-ansvarlige mere kontrol og overblik over budskabet (80%)
  • Give teknisk kompetente kommunikatører et forspring i jobkøen (74%)

Hvilke værktøjer anvender kommunikatører

Undersøgelsen viste, at kommunikatører anvender en række forskellige teknologiske værktøjer. Den viser også, at værktøjerne overordnet fokuserer på specifikke områder som for eksempel analyse, e-mail, sociale medier og medieovervågning. En veludviklet og anvendelig værktøjskasse er nødvendig, for at den digitale PR-strategi skal lykkes.

68% af respondenterne, som anser sig selv som værende effektive, mener, at deres virksomhed anvender teknologi på en effektiv måde inden for PR og kommunikation. På den anden side mener 77% af de ineffektive, at deres virksomhed ikke gør det. Der er en sammenhæng mellem brug af teknologi og succesfuld digital PR.

Markedet er fyldt med diverse værktøjer, som alle lover at hjælpe kommunikatører og virksomheder med at forbedre deres PR-resultater. Teknologi kan hjælpe med at skabe content, produktion, distribution, måling og alle mulige kombinationer af disse. På billedet nedenfor vises de seks mest anvendte værktøjer, og som du kan se, kan det være vanskeligt at finde ud af, hvilke som dækker dine behov.

• Analyseværktøj (71 %)
  • Markedsføring via e-mail (63 %)
  • Værktøj til sociale medier (62 %)
  • Redigeringsprogrammer til video og billeder (57 %)
  • Medieovervågning (53 %)
  • Nyhedsdistribution (52 %)

Nu er spørgsmålet så, hvordan man vælger de rigtige værktøjer. Dette og meget mere kan du få svar på i e-bogserien “The Digital PR Revolution”, som du kan downloade ganske gratis!

Jourhavende Pressekontakt