Sådan vælger du mellem Facebook, Instagram og alle de andre #SoMe platforme

Sådan vælger du mellem Facebook, Instagram og alle de andre #SoMe platforme

Hvad får vi ud af vores Facebook-side? Kan vi engagere følgerne på Twitter? Og bør vi være på Instagram? Når virksomheden skal lægge en strategi, dukker der mange spørgsmål op. Her er nogle af svarene på, hvor du skal fokusere din indsats.

Virksomheder har utallige sociale medier at vælge mellem, men uanset hvilken er succesraten proportionel med kvaliteten af det indhold, du publicerer, og de samtaler du deltager i. Ingen kanal kan alene gøre en kæmpe forskel, så først er det vigtigt at spørge sig selv, om man er villig til at investere ressourcer i at lykkes. Hvad er målet, og hvor længe skal det tage at nå?

Prioriter et par kanaler
Scott Levy er CEO hos Fuel Online, et af USAs mest kendte bureauer indenfor digital markedsføring. Et af de første tips han giver sine kunder er at ikke være tilstede i alle kanaler. Det er bedre at satse på en eller to kanaler end at være middelmådig i fem eller seks. Det kan være fristende at oprette kontoer overalt "for at helgardere sig", men det fører sjældent til noget godt.

Læg en plan
Gør som Egon Olsen; læg en plan. Det lønner sig altid at tænke klart og tydeligt, hvilke mål man vil opnå og ikke mindst konkrete delmål. En plan gør det lettere at holde fokus. Det kan naturligvis ske, at planen ikke holder, for sociale medier er foranderlige, og der vil altid være et element af trial and error, når det kommer til sociale medier.

Med over 1,1 milliard (!) brugere er Facebook det klart mest brugte sociale medie i verden. Til trods for at Facebook falder i popularitet blandt de yngre brugere, er mere end 70% af voksne med internetadgang aktive på Facebook. Og brugerne er yderst aktive. Dog skal man som virksomhed vide, at der er en begrænset organisk rækkevidde. Facebooks algoritme er indstillet til, at brugerne oftere bliver eksponeret for opslag fra venner, familie og kolleger end virksomheder. Kommercielle budskab kan have svært ved at trænge igennem.

Verdens næststørste sociale medie har 63% af voksne med internetforbindelse som brugere. I følge Kissmetrics er YouTube den kanal som har flest engagerede brugere af alle sociale medier. Desuden har de den laveste "bounce rate" af alle sociale medier. Det betyder at YouTube-brugere sjældnere klikker sig væk fra siden, når de har gjort en søgning, end på andre sociale medier. Når man derudover ved fra utallige undersøgelser, at mennesket reagerer mere intuitivt og vedholdende på levende billeder, er YouTube en god mulighed for mange virksomheder. Hvis ressourcerne er til stede altså.

Mediet med de 140 tegn har en relativt ung brugermasse sammenlignet med Facebook. Med sine hyppige oppdateringer appellerer Twitter specielt til “informationsjunkier”. Som med Facebook vil du få bedre effekt, hvis du prioriterer tovejskommunikation og indgår i dialog med følgerne. Det er tidskrævende og der er behov for bemanding, men så kan man få et stort og loyalt community på Twitter. Hvis virksomheden ønsker at kommunikere med sine følgere, og er klar til at svare dem, er kanalen perfekt. Twitter passer til virksomheder som ofte har noget på hjertet.

Den professionelle kanal for kommunikation med mulige kommende ansatte. De fleste aktive brugere er seriøse med deres LinkedIn-tilstedeværelse, og du kan holde udkig efter interessante personer, deltage i debatter for at brande virksomheden eller følge andre virksomheder og lære af dem.

Det visuelle medie, der især er populært blandt unge, er især for de virksomheder, der har gode historier at fortælle gennem billeder og kortere videoklip. Instagram kan være effektiv for modevirksomheder, rejsebureauer, butikker og andre, som med fristende billeder kan skabe interesse for sine produkter.

Der er naturligvis flere kanaler, men disse fire er stadig de mest almindeligt kendte, og der hvor de fleste mennesker befinder sig. Forhåbentligt kan dette blogindlæg bidrage til de tanker, I har om hvordan de sociale medier kan være en del af virksomhedens kommunikation.

Kilder:

Pew Research Center

Inc.com

Entrepreneur.com

Kissmetrics

ScottCowley.com

Yahoo Smallbusiness

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk