Stafet: Lykke Borreskov Juulsen - Borreskov Kommunikation

Stafet: Lykke Borreskov Juulsen - Borreskov Kommunikation

Stafetten fortsætter, og denne måneds kommunikatør er Lykke Borreskov, indehaver af eget kommunikationsbureau. Lykke Borreskov har en baggrund fra mode- og livsstilsbranchen, hvor hun gennem flere år har arbejdet med diverse aspekter inden for marketing og PR. Den viden og erfaring har hun taget med sig videre i BORRESKOV KOMMUNIKATION, hvor hun rådgiver virksomheder som fx. Arla, home og Baresso/Espresso House inden for sociale medier og effektmåling.

1. Hvilke overvejelser bør man gøre sig i forbindelse med planlægningen af en SoMe-strategi?

Man bør gøre sig flere forskellige overvejelser, men de grundlæggende er:

• Målgruppe: Hvem er mine kunder, og hvem ønsker jeg, at de skal være? Du skal kende din målgruppe, før du ved, hvordan du skal kommunikere med dem, og hvordan du kan skabe værdi for dem med dit brand.
  • Kanaler: På hvilke kanaler befinder min målgruppe sig? Det nytter ikke at kommunikere på Facebook, hvis ens målgruppe primært befinder sig på Snapchat eller Instagram.
  • Ressourcer: Hvor mange ressourcer har jeg? Både tid og penge. Dette skal overvejes, for at strategien ikke bliver for kompliceret eller uholdbar, fordi den er for ambitiøs.
  • Værdi: Hvordan sørger jeg for at skabe værdi for mine kunder. Det forholder sig ofte sådan, at det, man selv synes, er værdifuldt for virksomheden, er kunderne ligeglade med. Så find det lille spektrum, hvor I har fællesinteresser, og kommunikér om det.

2. Hvilke fejltagelser ser du oftest PR- og kommunikationsansvarlige begå ift. deres digitale kommunikation?

Enten måler de slet ikke på deres indsats, eller også måler de på nogle ligegyldige ting, som ikke skaber forretningsværdi. De glemmer det overordnede forretningsmål, samt at deres indsats også skal lede ind til netop det. En anden fejl er også at underminere vigtigheden af digitale medier, så fx Facebook bare bliver til en ekstra kanal, som bliver sat på i sidste øjeblik. På den måde bliver der ikke lavet specifikt indhold dertil, men der prøves i stedet på at tilpasse den allerede eksisterende kampagne til Facebook. Det går meget sjældent godt.

3. Hvorfor er monitorering værdiskabende for en virksomhed?

Monitorering er et af de vigtigste redskaber, man kan bruge, når man arbejder med sociale medier. Det at kunne have en dialog med sine kunder i forbindelse med sin markedsføring er en rigtig stærk måde at komme i kontakt med sine kunder, og derved sikre en positiv oplevelse af virksomheden og skabe værdi for kunden. Det kan også gøre forskellen på et salg eller ej. Omvendt kan manglende monitorering udløse shitstorms og en opfattelse af, at virksomheden er ligeglad med sine kunder.

4. Hvordan kan brugen af sociale medier tilføre værdi til dit PR-arbejde?

Jeg ser brugen af sociale medier og PR som to forskellige ting. Når man arbejder med PR, arbejder man på at få sine egne budskaber ud via andre kanaler. Når man arbejder med sociale medier, er man selv en kanal og bestemmer derfor selv, hvad der skal publiceres. Ved at være til stede og lytte på sociale medier, finder du hurtigt ud af, hvad der rører sig, hvad dine kunders værdier er og hvad de siger om dig. Denne viden kan du bruge til at finde ud af, hvilke budskaber du skal lægge vægt på i dit PR-arbejde.

5. Hvad bør man lægge særlig vægt på, når man måler på resultaterne af sine SoMe-tiltag i marketingsøjemed?

Man bør lægge vægt på, om de opsatte KPI’er føder ind til virksomhedens overordnede strategi. Det nytter ikke at måle på eks. rækkevidde, hvis virksomheden er veletableret og har et salgsformål. Det er også vigtigt at sammensætte et KPI-sæt, som hænger sammen. Eks. går rækkevidde og engagement ikke ret godt sammen, da de kan konflikte. Så sørg for at vælge nogle KPI’er, som forstærker hinanden og ikke modvirker hinanden. Man skal også vurdere, om og hvilken værdi den opsatte KPI giver. Blot fordi vi har fået en masse rækkevidde, betyder det så, at vores kunder synes bedre om os og køber vores produkter? Vælg derfor nogle mere dybdegående KPI’er, som rent faktisk viser, om I skaber ROI.

Links til Lykke Borreskov Juulsen:

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk