Tre skridt mod fokuseret digital tilstedeværelse

Tre skridt mod fokuseret digital tilstedeværelse

Vi er alle digitale på den ene eller anden måde i dag. Du er i hvert fald digital. For du læser det her blogindlæg på enten din smartphone, laptop eller tablet. Du læser med her, fordi du har tilmeldt dig nyheder, og du læser videre fordi du gerne vil vide, hvordan du kommer fra A til B i dit digitale arbejde.

Sammen med Mynewsdesk har jeg og Holm Kommunikation udloddet en konkurrence om et digitalt eftersyn. Det gør vi, fordi vi tror på, at fremtiden er (endnu mere) digital. Det gælder også PR, som vi begge arbejder med.

Men du kan allerede nu komme i gang med at fokusere din digitale tilstedeværelse. Det kan du ved at følge disse skridt mod bedre digital tilstedeværelse.

Strategien skal på plads

Vi er ovre det tidspunkt, hvor vi er til stede digitalt og på sociale medier, fordi de andre er der. Vi er også ovre det tidspunkt, hvor vi laver digitale skuffestrategier, der alligevel ikke kan forankres og eksekveres på tværs af hele virksomheden. Vi har set potentialet, og vi har set, hvilken data vi bliver stillet til rådighed om vores læsere, følgere, købere, kunder eller hvem det måtte være, vi henvender os til. Strategien løser ikke alt, men den får en fælles retning på tilstedeværelsen.

Vælg de rigtige platforme

Fokusér tilstedeværelsen. Det er helt fint at have startet op uden at vide, hvad der skulle ske, men nu har I fået en retning på. Det betyder også, at ikke alle platforme, som i går var aktive, skal være aktive i morgen. Eller måske skal de bruges til noget helt andet, end det I plejer. Det hænger selvfølgelig sammen med ovenstående punkter. Der er en masse forarbejde, der kan fortælle os, hvem vi har mulighed for at tale til, hvem der responderer på det, vi vil skrive. Platformene er vidt forskellige og sociale medier er kun en lille del af hele den digitale pallette.

Sørg for at have mandat

Sørg for at have mandatet på plads. Hvis jeres digitale tilstedeværelse foregår på sociale medier, så skal I sørge for at være sociale. Det er hele præmissen med disse medier. Hvis I skal have mulighed for at svare dem, der følger jer, så er I også nødt til at vide, at I har mandat til det uden at det hele bliver dræbt i interne godkendelsesprocesser, der alligevel ender med et nej. Og det er i hvert fald ikke alle steder, at praktikanten har sådan et mandat. Overvej derfor også (hvis I ikke allerede gør det) om sociale medier ikke fortjener at blive anerkendt på lige fod med andre discipliner inden for kommunikationsfaget.

Blogindlægget er skrevet af Mads Keilberg Johansen, der er digital chef hos Holm Kommunikation. Han har tidligere arbejdet som social media-rådgiver for Ida Auken og som digital konsulent hos PR-bureauet Geelmuyden Kiese. Han driver desuden bloggen KeilbergChristensen.dk og er uddannet i Politisk Kommunikation og Ledelse.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk