Ugens journalist: Ole Fink Mejlgaard - NORDJYSKE Medier

Ugens journalist: Ole Fink Mejlgaard - NORDJYSKE Medier

12 hurtige til Ole Fink Mejlgaard

Jeg er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1992.

Jeg arbejder på NORDJYSKE Medier - ledt ind i mediehuset via fusionen mellem Aalborg Stiftstidende og Vendsyssel Tidende. Jeg blev ansat på Vendsyssel Tidende 1. oktober 1992.

Mine primære stofområder er nyhedsstof fra alle redaktionelle hylder al den stund, at jeg p.t. sidder i en stilling som nyhedsredaktør.

Det bedste ved at være journalist er chancen og muligheden for sammen med dygtige kolleger at arbejde med historier, der pirrer min nysgerrighed, interesserer mig, provokerer mig og/eller berører mig. Journalistik tilbyder et varieret arbejdsliv med nye udfordringer og opgaver hver dag.

En god pressemeddelelse indeholder en skarp vinklet nyhed, fakta, klare citater og kontaktinfo på relevante kilder. Og gerne vedhæftet pressefoto til fri brug.

Det bedste tidspunkt på døgnet at sende pressemeddelelser til mig er så tidligt på dagen som muligt. Det giver den bedste mulighed for at tænke pressemeddelelsen ind i redaktionens arbejde.

På en gennemsnitlig arbejdsdag modtager jeg cirka 50-100 henvendelser via mail - og her tæller jeg både henvendelser med, der er sendt til min egen mail samt redaktionens fællesmail. Derudover en række henvendelser på telefon.

Når historier skal pitches til mig, foretrækker jeg at blive kontaktet via mail, fordi det helt bogstaveligt udstyrer mig med noget håndgribeligt at starte historien op på.

På en gennemsnitlig arbejdsdag googler jeg cirka så mange gange, at det er umuligt at holde tal på. Google leverer den bedste og mest bekvemme indgang til hurtigt at blive klædt på med fakta - omend det også i brugen af Google er sundt at bevare kildekritikken.

Jeg synes, Twitter er et supermedie til hurtig nyhedsdeling. Vel nok i virkeligheden det bedste medie overhovedet til netop det. Jeg har en profil, men dyrker indtil videre hovedsageligt mediet som beskuer.

Hvis jeg skulle give ét råd til PR- og kommunikationsmedarbejdere, så skulle det være at undlade at følge en pressemeddelelse op ved at kontakte redaktionerne telefonisk for at høre, om vi har modtaget den. Jeg oplever det anmasende, og det æder af en i forvejen presset arbejdstid. Stol på, at vi er i stand til at vurdere indholdet, når vi modtager det - og om det er brugbart for os.

I næste uge skal spørgsmålene besvares af Ansvarshavende redaktør Bjørn Hyldkrog fra Copenhagen Business School, som jeg kender helt tilbage fra et af mine første bofællesskaber i de unge år. Vi startede på journalisthøjskolen omtrent samtidig.

Links og kontaktoplysninger til Ole Fink Mejlgaard:

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk