Foto: Unsplash

Undgå beskyldninger om pinkwashing til næste års pride: Begynd arbejdet nu!

Efter en uge med Copenhagen Pride bugner medierne med guides til at undgå pinkwashing. Marie Valentin Beck, der rådgiver i diversitet og inklusion mener, at man som kommunikatør undgår pinkwashing ved at spørge sig selv og sin virksomhed; hvordan kan vi gøre os fortjent til at være med til Copenhagen Pride næste år?

Hvert år deltager flere danske virksomheder og organisationer i den årlige Copenhagen Pride ved at hænge regnbueflag og -farver på facader såvel som bag logoer på LinkedIn. Og hvert år havner flere af virksomhederne i mediestorme eller anklager om såkaldt pinkwashing.

Men hvorfor? Et budskab med regnbueflag kan nemt klinge hult, hvis der ikke er handling bag ordene, udtaler Marie Valentin Beck, der er uddannet sociolog og arbejder som konsulent indenfor diversitet og inklusion, og hun tilføjer:
“Det er jo egentlig en gammel traver indenfor kommunikation. Man lærer, at der selvfølgelig skal være en sammenhæng mellem det, som man siger, og det, som man rent faktisk gør.”

Hvis en virksomhed for eksempel sætter regnbuens farver på sit logo under Copenhagen Pride Week for derefter ikke at gøre noget resten af året såsom at forbedre arbejds- og livsvilkår for LGBT+-personer, fremstår det udelukkende som et forsøg på rent kommunikativt at tilfredsstille forskellige interessenter, fortæller Marie Valentin Beck.

Til dagligt driver Marie Valentin Beck Bureau M, hvor hun rådgiver virksomheder og organisationer om diversitet og inklusion. Hun oplever, at der er en øget bevidsthed om, at forskellige befolkningsgrupper har forskellige muligheder og betingelser på arbejdspladsen. Og det har fået flere til at ville arbejde strategisk med diversitet og inklusion.

En uge i august er ikke nok
Internettet har vrimlet med guides til kommunikatøren om, hvordan man undgår pinkwashing under prideugen. Marie Valentin Beck mener dog ikke, at man bør kommunikere med det målsætningen om bedst muligt at undvige anklager om pinkwashing. I stedet bør man starte et andet sted:
“Hvis man rent faktisk gerne vil være med til at sikre lighed mellem minoriteter og majoriteter, så skal man bruge noget tid - ikke kun i kommunikationsafdelingen men i hele virksomheden - på at finde et svar på sammenhængen mellem det, som ens virksomhed gerne vil sige, og det, som man egentlig kan gøre.”

Det er et arbejde, som man allerede skal gå i gang med nu, hvis man vil være med til at kippe med regnbueflaget i 2023:
“Spørg jer selv; hvordan kan vi gøre os fortjent til at være med til Copenhagen Pride næste år? Jeg tror på, at det man gør de 11 andre måneder af året er langt vigtigere end det, man gør i prideugen i august. Det er, når man gør noget hele året rundt for LGBT+-gruppen både internt såvel som eksternt, at man skal hejse prideflaget i august. ”

Frygt for washing
Marie Valentin Beck peger på, at begreber som pinkwashing såvel som greenwashing eksisterer, fordi vi først og fremmest stiller større og større krav til virksomheder. Der er en øget opmærksomhed på virksomhederne, der har fået en stor politisk magt. Og det betyder også, at omverdenen stiller større krav til dokumentation på sammenhængen mellem virksomhedens handlinger og det, som de kommunikerer.

I 2022 udkom Mynewsdesks PR-rapport, der er baseret på 461 interviews med PR- og kommunikationsfolk fra hele Norden. Rapporten pegede blandt andet på, at flere PR- og kommunikationsfolk frygtede at kommunikere om bæredygtighed, fordi de var bange for greenwashing. Faktisk er det 23 % af de adspurgte PR- og kommunikationsfolk, der tilkendegiver, at de er bange for at blive anklaget for greenwashing.

Marie Valentin Beck gætter på, at procentdelen ville være denne samme - eller endnu højere - hvis spørgsmålet havde været om pinkwashing. For diversitet- og identitetspolitiske indsatser gennemgår lige nu den samme udvikling, som klima- og bæredygtighedsområdet gjorde for 15 år siden:
“Jeg oplever en rigtig stor interesse for at gå i gang med den her opgave fra kommunikatørernes side af bordet. På samme måde startede klima- og miljøindsatser også som en kommunikationsopgave, fordi man troede, at det var et spørgsmål om at udtrykke noget frem for at gøre noget.”

Indtag en rådgivende rolle
Marie Valentin Beck anbefaler, at man som kommunikatør tør at træde ud af den eksekverende rolle og ind i en rådgivende, når det kommer til diversitet- og inklusionsopgaven:
“Kommunikatørerne har fået øjnene op for problemstillingen. De må derfor også være dem, der går til ledelsen og fortæller, at det her er en vigtig dagsorden, som virksomheden skal arbejde med, førend at de kan kommunikere den slags stærke budskaber.”

CSR-initiativer skal stikke dybere end blot kommunikation. Også selvom man kan være bange for at træde nogen over tæerne, fordi det både er et meget følelsesladet og politisk emne.

“Vi skal huske, at klima også en gang var sådan et emne, hvor ikke alle var enige. Det har sørme også vækket mange følelser i folk! Men med årene er problemet blevet normaliseret, og der er kommet mere konsensus om, at det er et problem,” fortæller sociologen, der har mere end 15 års erfaring på området. Hun mener, at identitetspolitik og mangfoldighed får en særlig behandling i vores brede mediebillede, der puster til gløder. Derfor frygter hun, at nogen vil holde sig fra debatten og emnet, fordi de ser det som hajfyldt farvand, hvis de begynder her.

“Det allervigtigste for en kommunikatør er at være transparent om virksomhedens indsatser. Transparens er generelt et nøgleord, når man arbejder med diversitet og inklusion, og der er ikke noget forkert i at sige, at vi er i gang, og vi prøver. Man skal ikke hemmeligholde sin ‘nybegynderstatus’,” forklarer Marie Valentin Beck og påpeger, at det efter hendes erfaring er et felt, hvor der er rum for mange initiativer - eksterne såvel som internt i virksomheder. Derfor ærger hun sig over, at det bliver fremmalet som et konfliktfyldt område i medierne. For det skal ikke holde kommunikatører tilbage.

De tre vigtigste pointer:

• Start allerede nu med at spørge dig selv; hvordan kan vi gøre os fortjent til at være med til Copenhagen Pride næste år?
  • Indtag en mere rådgivende rolle overfor ledelsen i jagten på handlinger
  • Vær transparent i din kommunikation omkring virksomhedens indsatser for LGBT+-personer hvad end det er internt, eksternt eller gennem støtteorganisationer.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk