Det grå guld på nettet: 82-årige Kerstin på Tinder for første gang

Det grå guld på nettet: 82-årige Kerstin på Tinder for første gang

Hun har aldrig brugt internettet før. Men i starten af marts begyndte 82-årige Kerstin Wolgers sin digitale rejse - udstyret med et webkamera, puls- og hjertemåler og andet teknisk udstyr.

30 % af den danske befolkning over 65 år har ikke adgang til computer og internet i hjemmet ifølge en rapport fra Danmarks Statistik udgivet i 2013. Det betyder, at en stor gruppe danskere er afskåret fra en massiv mængde information og digitale muligheder. Et problem, der er kendt verden over. Ifølge en McKinsey-rapport om barrierer for brug af internettet anslås det, at seniorer (55 år og ældre) kun udgør 7 % af verdens digitale befolkning.

Som et forsøg fulgte Mynewsdesk derfor i en uge den 82-årige svenske skuespiller og danser Kerstin Wolgers' første rejse ind i den digitale verden for at sætte fokus på de udfordringer, mennesker uden IT-adgang har i det moderne samfund.

Kerstin logger for første gang ind på den populære dating-app Tinder.

MYNEWSDESK NOW

Manglende internetadgang kan påvirke næsten alle aspekter af dagligdagen. Fra praktiske gøremål som at bestille rejser og bevare kontakten til venner og bekendte til deltagelse i politiske og sociale debatter eller blive hørt lokale spørgsmål.

Adgang til internettet betragtes i dag med samme selvfølgelighed som det at have en fastnettelefon gjorde tidligere. De, der ikke har adgang til internettet, fortrinsvis ældre medborgere, står med store udfordringer i vores digitale, papirløse verden.

Derfor fulgte vi Kerstin i hendes forskellige on- og offline møder og samtaler. Hun oprettede profiler på sociale medier, heriblandt på den online dating-app Tinder, og fortalte, hvad hun så som fordele og ulemper ved den øgede digitalisering. Du kan se hendes oplevelser på  mynewsdesk.se, og du kan følge Kerstin på Twitter og på Instagram.

”Gennem den kommunikation, der foregår i realtid, har virksomhederne flere muligheder for at finde frem til, hvor og hvordan de skal kommunikere på en relevant måde, med de rigtige personer. Med hjælp fra digitale teknologier, er der gode muligheder for at få disse personer til at sprede informationen til andre. Virksomheder kan spare penge og få øgede forretningsmuligheder gennem dette.

Vi håber, at vores projekt, Mynewsdesk NOW, har inspireret modne mennesker til at deltage i det digitale samfund, og opmuntret kommunikatører til at skabe real time-indhold,” fortæller Sofia Juhlin, Nordic Marketing Manager, Mynewsdesk.

Opmærksomhed verden over

Mynewsdesk og Kerstin er siden forsøgets afslutning nået vidt omkring.

Nedenfor er udvalgt medieomtale:

• CBS News - 82-year-old uses Internet for the first time -- and it blows her mind
  • Business Insider - An 82-year-old woman who has never used the internet just did a Reddit AMA
  • Washington Post - What it’s like to go on the Internet for the very first time — at age 82
  • Bustle.com - Sweden's 82-Year-Old Kerstin Wolgers, A First-Time Internet User, Has 5 Lessons To Teach Us
  • Thenextweb.com - An AMA of an 82 year-old who never used the Web will remind you how pure the internet can be

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk