Ny rapport: ​Kun en af fem kan forklare kunstig intelligens

Ny rapport: ​Kun en af fem kan forklare kunstig intelligens

Efterspørslen efter kompetence indenfor kunstig intelligens, datadrevet kommunikation og forretningsudvikling baseret på data vokser. Til trods for det er forståelsen for disse områder stadig lav. Det viser en ny rapport fra Mynewsdesk.

I rapporten The Data-Driven Mindset har Mynewsdesk kortlagt hvordan kommunikatører, marketers og chefer bruger data både strategisk og operativt. Rapporten er lavet i samarbejde med Mention.

Download rapporten her

Det kommer også frem i undersøgelsen, at kun 17 procent har tilstrækkelig god forståelse for kunstig intelligens til at de kan forklare hvad det kan bruges til, og hvad det indebærer.

– Der er en hype om AI, og det spås at revolutionere PR- og kommunikationsbranchen på samme måde som internettet gjorde. Men meget få ved faktisk, hvordan AI gør det muligt at behandle store mængder data i realtid, siger Jonathan Bean, CMO hos Mynewsdesk.

– Kravene til god kommunikation øger hele tiden. Vi vil have værdistyrede varemærker som tager samfundsansvar, og som giver os skræddersyede kundeoplevelser. Den ligning er ofte vanskelig at løse med menneskelige ressourcer, fortsætter Jonathan Bean.

Få virksomheder er datadrevne
Resultatet fra undersøgelsen viser også, at kun én af fem virksomheder regelmæssigt træffer beslutninger baseret på data. Halvdelen af respondenterne i undersøgelsen siger, at deres virksomhedskultur ikke støtter op om datadrevne beslutninger.

Som med mange andre aspekter ved PR- og kommunikation er der også udfordringer, når det kommer til dette område. Mere end halvdelen af respondenterne i undersøgelsen (54 procent) siger, at de ikke har tid til at tage beslutninger baseret på data. Fire ud af ti siger, at de hverken har den nødvendige viden eller budgetter til at sætte sig ind i data, og strategi er som altid en udfordring.

Adgang til data er derimod ikke et problem. Udfordringen er snarere, at folk ikke ved, hvordan de skal bruge dataen, som de trækker ud af deres tekniske platforme. I den sammenhæng er det også værd at nævne, at kun 18 procent siger, at de har tilstrækkelig viden og kompetence til at bearbejde og få indsigt fra data.

Andre interessante resultater:

• 39 procent af cheferne siger, de har en marketing- og kommunikationsstrategi, men den er ikke dokumenteret.
  • 29 procent har ikke målbare KPIer som en del af deres strategi.
  • 20 procent siger, de aldrig bruger data som beslutningsgrundlag.

For mere informasjon, kontakt:

Sara Lindström, Global PR Manager hos Mynewsdesk på:
sara.lindstrom@mynewsdesk.com
+46 (0)76-288 56 15

Mynewsdesk
Mynewsdesk er Nordens førende platform for digital PR og kommunikation med mere end 5000 kunder og 100.000 brugere. Den digitale tjeneste omfatter medieovervågning, nyhedsdistribution, mediedatabase og analyseværktøjer. Mynewsdesk blev grundlagt i 2003 i Stockholm og har i dag godt 220 ansatte på kontorer i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien og Singapore. Siden 2008 er Mynewsdesk ejet af den norske medievirksomhed NHST Media Group AS.

Følg også Mynewsdesk her:

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk