Ny undersøgelse placerer nordiske brands foran globale konkurrenter

Ny undersøgelse placerer nordiske brands foran globale konkurrenter

En benchmarking af de 50 største nordiske virksomheder viser, at virksomheder i Norden gør godt brug af online newsrooms, men at nogle af dem stadig kommer til kort på en række områder.

• Finske Neste Oil og danske Novo Nordisk gør det bedst
  • 92% af virksomhederne har indset vigtigheden af at bruge billeder i deres kommunikation
  • 62% linker til Twitter, mens 54% linker til Facebook

Nordiske virksomheder har bedre newsrooms end de globale konkurrenter

Som opfølgning på Mynewsdesks undersøgelse af, hvordan verdens 100 største virksomheder bruger newsrooms, har Mynewsdesk udarbejdet en lignende rapport for Nordens 50 største virksomheder.

Rapporten viser, at de nordiske virksomheder er længere fremme end de globale ditto, når det kommer til brugen af online newsrooms. Hver eneste nordisk virksomhed på listen har således en form for newsroom, og disse levede i gennemsnit op til 55% best practice-kriterierne - en markant forbedring i forhold til den globale undersøgelse, hvor gennemsnittet lå på 38%.

Undersøgelsen fra Mynewsdesk omhandlende de nordiske virksomheders brug af newsrooms – What’s the Story? kan downloades her. Virksomhederne er udvalgt fra listen Forbes Global 2000 og holdt op imod et sæt kriterier i syv forskellige kategorier, heriblandt content, sociale medier og kontaktmuligheder.

Novo Nordisk ligger i toppen
Neste Oil fra Finland (med 79%), danske Novo Nordisk og Fortum fra Finland placerer sig på undersøgelsens tre øverste pladser, men nogle af de undersøgte newsrooms scorede så lavt som 20%. Dette vidner om, at mange nordiske virksomheder har været hurtige til at inddrage digitalt content, men nogle ligger stadig langt tilbage i feltet.

Billeder og video er et hit
Et af de områder, hvor de nordiske virksomheder excellerede, var i deres brug af multimedieindhold - fx billeder og videoer. Kun 29% af de globale top 100-virksomheder brugte multimedieindhold, mens hele 50% af de nordiske top 50-virksomheder inkluderede billeder eller videoer i deres historier. Oven i dette havde imponerende 92% et billedbibliotek i deres newsroom, og kun 2% krævede login til dette billedbibliotek - en langt mere åben tilgang sammenlignet med de globale virksomheder.

- Da vi selv er en nordisk virksomhed, er vi glade for at se, at de førende virksomheder i regionen ligger over det globale gennemsnit, når det kommer til brugen af newsrooms og det at dele digitalt content, siger Peter Ingman, adm. direktør hos Mynewsdesk.

- Et newsroom er ofte det første sted, hvor besøgende finder informationer om en virksomhed, og det er derfor vigtigt at have et godt mix af content og at sørge for, at det bliver opdateret regelmæssigt. Selvom de nordiske virksomheder fik en højere score end de største globale virksomheder, er der stadig en masse at arbejde med, idet 28% ikke holder newsroomet opdateret, og kun 55% linker til sociale medier, slutter Peter Ingman.

Hele rapporten - What's the Story? - tilbyder best practice og tips til et succesfuldt online newsroom med både praktisk information, ekspertudtalelser og gode eksempler fra de største nordiske virksomheder. Download hele rapporten gratis her.

Metode
På baggrund af et årtis erfaring med at udvikle newsrooms til virksomheder verden over sammensatte Mynewsdesk, i samarbejde med professionelle på tværs af kommunikationsbranchen, en liste med kriterier for et godt newsroom.

Mynewsdesk evaluerede efterfølgende newsrooms hos 50 af Nordens største virksomheder, hvor den højst mulige pointsum var 58. De 50 største nordiske virksomheder er udvalgt fra listen Forbes Global 2000.

Virksomhederne i undersøgelsen er:

Fra Danmark: Maersk, Novo Nordisk, Danske Bank, Carlsberg Group, TDC A/S og Jyske Bank.

Fra Sverige: Nordea, Volvo Group, SEB, Handelsbanken, TeliaSonera, Swedbank, H&M, Atlas Copco, Sandvik Skanska, SKF, Svenska Cellulosa AB, Electrolux, Assa Abloy, Investor, Tele2, Autoliv, Kinnevik, L E Lundberg, Alfa Laval, Boliden AB, Swedish Match og Hexagon AB.

Fra Norge: Telenor, DNB, Norsk Hydro, YARA Interational, Orkla, Storebrand, Aker Solutions, Gjensidige og Statoil.

Fra Finland: Fortum, Nokia, UPM-Kymmene, Stora Enso, Kone, Metso, OP-Pohjola Group, Neste Oil, Wärtsilä, Nokian Tyres og Kesko.

Om Mynewsdesk
Mynewsdesk er en PR-platform, hvorfra virksomheder og organisationer kan publicere pressemeddelelser, billeder, videoer og andet materiale til journalister, bloggere og øvrige interessenter. Alt materiale samles i et søgemaskineoptimeret newsroom, hvor brugerne kan trække statistik på alle publiceringer og måle deres ROI.

Følg også Mynewsdesk her:

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk