Gå til indhold
Hvordan kan verden øge brugen af genanvendt plast i mademballage uden at gå på kompromis med fødevarekvalitet og sikkerhed?  Det var temaet, da Nestlé Norden og Norner arrangerede et webinar med 120 eksperter.
Hvordan kan verden øge brugen af genanvendt plast i mademballage uden at gå på kompromis med fødevarekvalitet og sikkerhed? Det var temaet, da Nestlé Norden og Norner arrangerede et webinar med 120 eksperter.

​Nestlé-webinar: Et marked for genbrugsplast er vigtigt i kampen mod forurening

Nestlé har forpligtet sig til at købe op til to millioner ton genbrugsplast, som kan bruges som sikker fødevareemballage. Det sker for at skabe et marked for genbrugsplast – et marked, som kan være med til at reducere verdens plastudfordring.

Til det formål har Nestlé afsat mere end 1,5 mia. CHF (ca. 10,4 milliarder danske kroner) til at betale en attraktiv pris for genbrugsplast i sikker fødevarekvalitet. Den pris vil Nestlé tilbyde indtil 2025.

Men hvordan kan verden øge brugen af genanvendt plast i mademballage uden at gå på kompromis med fødevarekvalitet og sikkerhed?

Det var temaet, da Nestlé Norden og Norner, en global markedsleder inden for industrielle forsknings- og udviklingsydelser inden for polymerer, sammen organiserede et webinar 24. september med deltagelse af 120 nordiske CSR-eksperter fra NGO’er, myndigheder, organisationer og virksomheder, heraf 30 fra Danmark.

Nestlés har igangsat et stort arbejde inden for forskning, indkøb og fremstilling for at gøre emballagen genanvendelig og bidrage til Nestlés 2050-mål om at opnå et niveau, hvor virksomheden har nul drivhusgasemissioner (netto-mål).

Der er allerede resultater af det arbejde, fortalte Birgitte Krenk, der er nordisk bæredygtighedschef i Nestlé:

”Vi har fx sat genopfyldningbeholdere op for fx børnemad og Nescafé Gold, så man i forretningen kan komme hen med sin emballage og få lavet refill. Der er brug for at tænke nyt hele tiden for at reducere brugen af emballage,” påpegede Birgitte Krenk.

Johannes Weber, chef for europæiske anliggender i Nestlé, understregede på webinaret vigtigheden af et holistisk perspektiv og at se på hele værdikæden:

”Når et produkt først er lanceret på markedet, skal det være muligt at genbruge det overalt og ikke kun i et enkelt land,” sagde han.

Ole Jan Myhre, der er marketingchef hos Norner, belyste, hvordan man kan opnå genanvendt madplast og kiggede på de forskellige forhindringer og muligheder, som branchen står over for i forbindelse med overgangen.

Dr Christian Detrois, chef for bæredygtighed og emballage i Nestlé i Europa, Nordafrika og Mellemøsten, præsenterede, hvordan Nestlé arbejder for at skabe et marked for genanvendt plast til fødevarer og konkluderede, at efterspørgsel skaber markedet:

”Nestlé er derfor forpligtet til at købe sin andel og hjælpe at støtte en række infrastrukturprojekter. Vi vil på samme tid understrege, at fødevaresikkerhed er vores virksomheds højeste prioritet,” sagde Detrois.

Nestlé gør fremskridt mod en affaldsfri fremtid og har forpligtet sig til, at 100 pct. af emballagen kan genbruges eller genanvendes inden 2025. Flere globale forpligtelser er allerede gennemført for at opnå det, herunder eliminering af ikke-genanvendelig plast. I 2019 var cirka 87 pct. af Nestlés samlede mængde emballage genanvendelig eller genbrugelig, og for virksomhedens plastemballage alene var tallet 66 pct.

Få flere oplysninger om, hvordan Nestlé arbejder med håndtering af plastemballageaffald, her: https://www.nestle.com/ask-nestle/environment/answers/tackling-packaging-waste-plastic-bottles

Yderligere informationer fås hos Martin Broberg, kommunikationschef i Nestlé Danmark: martin.broberg@dk.nestle.com

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.