Det Grønne Korts fire punkter er forpligtende, og det betragtes som misligholdelse af aftalen, såfremt en af parterne synligt og vedvarende fraviger et af punkterne.

Viborg FF og Peter Larsen Kaffe indfører nu Det Grønne Kort i fodbold

Fodboldklubben og kaffevirksomheden sætter konkret handling bag 3F Superligaens kampagne for inklusion og mangfoldighed. Med det etiske regelsæt, Det Grønne Kort, vil de samtidig sætte nye standarder for sponsorsamarbejdet mellem virksomheder og klubber.

For anden spillerunde i træk vejrer regnbuens farver på flagalléerne ved de danske fodboldstadions. Det gør de også i Viborg, hvor søndagens lokalopgør mod AGF danner den foreløbige afslutning på 3F Superligaens markering for menneskerettigheder, inklusion og mangfoldighed i relation til WorldPride og Eurogames. Men i Viborg fortsætter kampen, og afslutningen på kampagnen bliver nu afsæt for en langsigtet og forpligtende fælles indsats for fodboldklubben og dens hovedsponsor.

-I udekampen mod Silkeborg markerede vi den vigtige sag ved at spille i regnbuefarvede udebanetrøjer. Det var en synliggørelse og en manifestation fra vores side. Nu går vi skridtet videre, og vi udmønter de velmenende ord og kampagner til et konkret og forpligtende aftalegrundlag. Det gør vi sammen med vores mangeårige sponsor og partner Peter Larsen Kaffe, så vi i fællesskab kan løfte den vigtige sag, udtaler direktør i Viborg FF, Morten Jensen.

Helt nøjagtig vil fodbolddirektøren sammen med Peter Larsen Kaffes direktør Claus Bertelsen underskrive en klausul, også kaldet ”Det Grønne Kort”, som sikrer fælles værdier mellem de to parter. Klausulen indeholder fire forpligtende punkter, som skal sikre et fælles fokus på lige rettigheder for alle, nultolerance for krænkende adfærd, nedbrydelsen af tabuer og sportsmanship.

Claus Bertelsen forklarer:

-Vi kender alle til både det gule og det røde kort. Nu indfører vi Det Grønne Kort. Vi gør det som en fælles indsats for at sikre fælles fokus på en meget vigtig sag. Det Grønne Kort sætter ikke bare retningen - det er også en kontrakt og en forpligtelse, som vi står til ansvar for. Hos Peter Larsen Kaffe ønsker vi via sporten at udtrykke og kæmpe for de værdier, som vores virksomhed er skabt af og som vi arbejder for hver evig eneste dag.

Viborg FF er den første klub i Danmark til at indgå aftalen om Det Grønne Kort, men det understreges hos Peter Larsen Kaffe, at aftalen er del af et generelt ønske om at skabe stærkere værdimæssige bånd i virksomhedens sponsoraftaler. Det vil derfor fremadrettet indgå som et element ved nye aftaler og ved forhandling om forlængelse af eksisterende sponsorkontrakter.

Selve klausulen om Det Grønne Kort indgås af parterne forud for superligakampen Viborg – AGF, som spilles på Energi Viborg Arena søndag d. 22. august kl. 18:00. Kampen er den sidste superligakamp i DBU, 3F Superligaen og de respektive klubbers fælles markering for mangfoldighed, inklusion og menneskerettigheder. Det er samtidig dagen, der runder WorldPride og EuroGames af i København og Malmø.