Novo Nordisk kåret som årets vinder af C20 Regnskabsprisen 2016

Novo Nordisk er netop kåret som årets vinder af C20 Regnskabsprisen 2016. Årsrapporten fra medicinalvirksomheden er af høj klasse og udmærker sig ved sit magasinformat med spændende artikler, der understøtter strategi og fokusområder samt en klar oversigt over fremskridt på de strategiske fokusområder. Sådan lød det fra dommerkomitéen, da prisen blev overrakt til Jesper Brandgaard, CFO i Novo Nordisk, ved en stor kåring hos PwC i Hellerup.

Den uafhængige dommerkomité har ved udvælgelse af vinderen lagt vægt på, at Novo Nordisk har fremlagt en godt gennemarbejdet årsrapport i høj kvalitet, der udmærker sig inden for alle tre temaer: Året der gik, Det fremadrettede og Det dynamiske*.

”Novo Nordisk har lavet en skarp årsrapport, der udmærker sig på alle parametre. Medicinalvirksomheden har bl.a. valgt et magasinformat frem for et mere traditionelt format, og ledelsesberetningen indeholder derfor spændende artikler, som rammer præcist i forhold til de områder, der er relevante og afgørende for Novo Nordisk,” lød det fra dommerkomitéen.

Regnskabslæseren snydes heller ikke for et flot overblik over de tre bundlinjer, som Novo Nordisk drives efter. Hertil kommer en overskuelig opfølgning på tidligere udmeldinger.

”Det er afgørende for læserens vurdering af Novo Nordisk, at der forskes og udvikles, herunder at der er en god pipeline. Den præsenteres i gode oversigter i årsrapporten, ligesom rapporten indeholder en dybdegående gennemgang af principperne for aflønning af ledelsen,” lød det videre i dommerkomitéens begrundelse.

Novo Nordisk går foran
Novo Nordisk var én af foregangsvirksomhederne i Danmark, da man gik over til at opstille noterne på en ny måde, herunder præsentation af væsentlige regnskabsmæssige skøn og anvendt regnskabspraksis som en del af de enkelte noter. Novo Nordisk formår imidlertid fortsat at være med på et højt niveau i denne del af årsrapporten. Noterne er opbygget med indledninger til de enkelte relevante notesektioner, ligesom der er indarbejdet grafik. Alt dette er med til at give et godt overblik.

”Der er tale om en særdeles overbevisende årsrapport, som er et eksempel til inspiration for andre virksomheder, der ønsker at arbejde med årsrapporten som kommunikationsværktøj,” sagde dommerkommitéen.

Dommerkomitéen bemærkede afslutningsvis, at Novo Nordisk gennem mange år har udarbejdet en årsrapport af en bemærkelsesværdig høj kvalitet, og det er da heller ikke første gang, virksomheden modtager en pris for sin årsrapport. I 2013 blev Novo Nordisk også vinder af C20 Regnskabsprisen.

For yderligere information kontakt PR-ansvarlig Malene Billund på mobil 51332377.

Om C20 Regnskabsprisen
Bag bedømmelserne af C20-selskabernes regnskaber står en uafhængig dommerkomité, som PwC er sekretariat for. C20- Regnskabsprisen uddeles årligt til den C20-virksomhed, hvis årsrapport udmærker sig særligt inden for tre udvalgte temaer, og som kan skabe inspiration for andre virksomheder. *De tre temaer er:

• Tema 1: "Året der gik": Virksomhedens performance og opfølgning på udmeldte forventninger
  • Tema 2: "Det fremadrettede": Virksomhedens strategiske målsætninger samt risici (drift og finansielle)
  • Tema 3: "Det dynamiske": Forbedring af informationsværdien af årsrapporten.

Der uddeles i alt tre priser:

• C20 Regnskabsprisen
    Uddeles til den C20-virksomhed, hvis årsrapport udmærker sig særligt inden for tre udvalgte temaer, og som kan skabe inspiration for andre virksomheder.
  • Regnskabsprisen+
    Uddeles til den ikke-børsnoteret virksomhed blandt de 10 største ikke-børsnoterede virksomheder i Danmark, som aflægger årsrapport efter de internationale regnskabsregler, IFRS (og som har offentliggjort sin årsrapport senest 1. maj), og hvis årsrapport udmærker sig særligt inden for tre udvalgte temaer, og som kan skabe inspiration for andre virksomheder.
  • Dommerkomitéens særpris
    Uddeles til den bedste årsrapport 2015 for en finansiel virksomhed.

Om dommerkomitéen
    Vinderne vurderes og udvælges af en professionel, uafhængig og bredt sammensat dommerkomité. Dommerkomitéen består af følgende medlemmer:

• Niels Leth, analysechef, Carnegie Investment Bank
  • Kristian Wærness, Senior Vice President i Dampskibsselskabet NORDEN & formand for Rederiforeningens arbejdsgruppe for regnskab og revision
  • Claus Berner Møller, Pensions & Investments, Vice President, Danish Equities, ATP
  • Ole Steen Andersen, professionelt bestyrelsesmedlem
  • Bjørn Sibbern, administrerende direktør, Nasdaq OMX
  • Lars Jønstrup Dollerup, finansdirektør, Københavns Lufthavne A/S
  • Niels Mengel, formand, Dansk Aktionærforening.

• novo nordisk
  • c20 regnskabsprisen