Alpine går all in

Alpine går all in

43 år efter sin historiske sejr - og få uger efter første podieplads på Le Mans, bekræfter Alpine nu, at man fortsætter sit engagement i langdistanceløb. Alpine vil konkurrere i den fineste klasse fra 2024

Siden Alpine returnerede til langdistanceløb i 2013 i partnerskab med Signatech, er sejrene kommet på stribe. Først i den europæiske Le Mans Serie (ELMS) med kører og team titlen i 2013 og 2014. Og på den store scene i FIA WEC, med to titler (2016 og 2019) og tre sejre ved 24-timers Le Mans i den stærke LMP2 kategori (2016, 2018 and 2019), plus en podieplads i Hypercar kategorien dette år.

Og med den succces i bagagen er fokus rettet mod endnu større bedrifter. Fra 2024 vil Alpine være at finde i LMDh klassen. Alpine lancerer to nye biler designet omkring et Oreca chassis og ikke mindst med en Alpine motor udviklet på Viry-Châtillon. Denne motor vil i den grad få gavn af den erfaring, der er opnået Formel 1.

Sammenhængen mellem langdistanceløb og Formel 1 er en vigtig del af Alpines nye langdistance program. Ud over motoren vil hele bilen nyde godt af den ekspertise, der er på Enstone, når det gælder aerodynamik – et helt central element i motorsport.

Laurent Rossi: "Alpine's Endurance program understreger Alpines commitment og ambition i motorsport. Ved både at konkurrerer i Formel 1 og i langdistanceløb, vil Alpine være et af de sjældne mærker, der konkurrerer i begge motorsportens kongeklasser. Vi får det bedste ud af Formel 1 og langdistanceracing gennem tekniske og teknologiske synegier”

Philippe Sinault: "Signatech er ekstremt stolt over at være valgt af Alpine for mærkets debut i LMDh. Det repræsenterer kulminationen af et fælles project, der begyndte for otte år siden. Mere end nogensinde, har vi kæmpe ambitioner, og vi er glade for at kunne tage vort samarbejde til det næste niveau. Efter 32 år i motorsport, ser jeg frem til at udfordre de mest prestigefyldte konstruktører med Alpine. Et mærke, der er indbegrebet af passion og kun har et mål – at vinde!

Langdistanceløb er en helt central del af Alpines DNA. Mærket har deltaget i 24 timer Le Mans 11 gange mellem 1963 and 1978. I 1978 vandt man løbet i Alpine A442B med Jean-Pierre Jaussaud og Didier Pironi bag rattet.Traduction en Anglais.

Alpine fortsætter sin involvering i FIA WEC World Championship for bedst at kunne forberede sig til sin debut i LMDh i 2024.