Erfaren taxavognmand vælger Dacia

Erfaren taxavognmand vælger Dacia

CB Auto i Ribe har netop afleveret 25 Dacia Logan MCV til Flextrafik. En virksomhed, der blandt meget andet, beskæftiger sig med handicapkørsel og sygetransport og som har brug for praktiske og pålidelige biler.

Hvad er det, der kan rumme en kørestol, en rollator og en permanent barnestol? Svaret ville umiddelbart nok være en minibus. Men det er det ikke. Det er derimod en Dacia Logan MCV. En stor, rummelig stationcar til samme pris som en minibil.

Og netop rummeligheden, og det faktum, at Dacia Logan MCV er udstyret med moderne dieselmotorer fra Renault, var afgørende for, at Vinderup Taxi, der kører for Flextrafik, valgte Dacia.

Bilerne, der kører hos Flextrafik, er såkaldte garantibiler. Og det har intet med garantien på bilen at gøre. Det handler derimod om, at de er garanteret at køre 9½ time om dagen. Og det, de bruges til, er typisk patient-transport og handicapkørsel, så det skal være pålidelige køretøjer, som sættes ind til netop den slags opgaver.

Hos Vinderup Taxa, der har ansvaret for Flextrafik kørslen på blandt andet Fyn, er medindehaver Helle Linnerup meget tilfreds med valget af Dacia. Også selvom hun erkender, at der var nogen skepsis inden købet.

”I første omgang rynkede en del chauffører jo på næsen. Enten syntes de ikke at mærket lød særlig europæisk, eller også havde de aldrig hørt om Dacia”, fortæller Helle Linnerup.

Men den skepsis forstummede hurtigt.

”Da de først så bilerne syntes de, at de var pæne, og efter at have kørt i dem vendte billedet fuldstændigt. Vi har fået mange meget positive tilkendegivelser. Og ikke kun fra de, der kører bilerne, men faktisk også for de, der bliver kørt. Så bedre reklame kan man da vist ikke få”, siger Helle Linnerup.

Noget af det, der har overrasket Helle Linnerup og hendes chauffører er bilernes egenskaber.

”På mange måder er de faktisk perfekte. For det første er de enormt praktiske. De er lige den smule højere end andre personbiler, hvilket gør det nemt at komme ind og ud. Noget mange eksempelvis gangbesværede sætter stor pris på. Derudover har bilen jo et både stort og meget regulært bagagerum, hvor vi virkelig kan have meget i. Og slutteligt så kører de jo op til 26 km/l, så de er også meget økonomiske at køre i”, siger Helle Linnerup, der forventer at beholde bilerne mellem to og tre år, alt efter hvor meget de kører, for der bliver kørt meget.

Enkelte af Flextrafik bilerne har kørt over 200.000 km på et år. Om det bliver så voldsomt for de 25 Dacia Logan MCV må tiden vise.

Hos Renault Danmark, der jo også importerer Dacia, da Renault ejer Dacia, er Flextrafik blot et af mange eksempler på, at flere og flere får øjnene op for Dacia.

”Det er under to år siden, at vi introducerede Dacia i Danmark, og vi er meget tilfredse med vores salg. Kigger vi alene på i år, så er Dacia vokset med over 70 procent i forhold til 2014, er det jo et bevis på, at flere og flere får øjnene op for Dacias kvaliteter”, siger pressechef Søren Hyltoft, der tilføjer, at man sågar i det københavnske taxamiljø har set flere Dacia Logan MCV, der mænger sig med de dyre drenge fra Mercedes, Audi og BMW.