​Gammel vin på ny flaske

​Gammel vin på ny flaske

Plug in, hybrid og mild hybrid. Kært barn har som bekendt mange navne, Hos Renault er den samlede betegnelse E-TECH. En teknologi, der trækker tråde mere end 100 år tilbage

Bag E-TECH betegnelsen gemmer sig en hybrid teknologi, der er både er innovativ og nyskabende. Det, der især gør Renaults hybrid teknologi revolutionerende, er den innovative gearkasse, uden kobling eller synkromesser.

Det eventyr begynder helt tilbage i det 19 århundrede, da skaberen af Renault - Louis Renault patenterede den såkaldte “direct drive gearbox” – altså et system, hvor det er en elmotor, der driver hjulene. Et system, der udover at være mere effektivt, også var mindre støjende end datidens systemer.

Naturligvis er der skete en hel del siden det banebrydende patent. Gearkassen i en moderne E-TECH motor, er resultatet af mange års udvikling, og har stærke forbindelser til Formel 1, hvor den blev udviklet og brugt i 2014 udgaven af den nye V6 hybrid motor.

Og det er med udgangspunkt i Renaults F1, at ingeniørerne udviklede E-TECH teknologien til de helt almindelige biler. Med en kobling, der skifter lynhurtigt, men naturligvis skifter noget mere civiliseret end i en racerbil – takket være en ekstra elektrisk motor.

I 2014 skete der også noget andet – nemlig fødslen af en banebrydende konceptbil fra Renault kaldet Eolab. Det var en 3 cylindret plug in hybrid, 75 hk benzinmotor, et batteri og en elmotor, der ydede 64 hk. Bilen, der var proppet med nye opfindelser, kunne køre 100 kilometer på en liter brændstof.

Allerede dengang var bilen udstyret med en hybrid motor baseret på det revolutionerende E-TECH system – og dette var sidste stop før E-TECH systemet fandt vej til de biler vi kender i dag.

I dag – her i 2021 - kan vi præsentere alle varianter af hybridteknologien på Clio, Captur, Arkana, Megane og Megane Sport Tourer.

Men E-TECH er også noget mere. Det er nu samlebetegnelsen for alle de Renault, der på en eller anden måde kører på strøm. Hvad enten det er 100 % elektrisk, plug in hybrid eller hybrid (som ikke kan lades op, men lader når den kører)

For at kunne kende forskel mellem E-TECH modellerne har vi valgt at give dem tre forskellige navne, alt efter hvor elektrificerede de er.

E-TECH Electric - betyder 100% elektrisk

E-TECH Plug-in Hybrid - opladelig hybrid bil

E-TECH Hybrid - hybrid bil uden opladningsmulighed.

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.