​Ikke den bedste start for Alpine F1 teamet

​Ikke den bedste start for Alpine F1 teamet

Hverken Christian Lundgaard i Formel 2 eller Alpine F1 team fik den debut de havde håbet på ved weekendens løb i Bahrain

Forventningerne til weekendens F1 Grand Prix var store hos det debuterende Alpine F1 team. Med Esteban Ocon og den hjemvendte søn Fernando Alonso bag rattet af de to racere, havde man håbet point, men måtte sande, at det ikke blev i dette første løb.

Esteban Ocon endte, efter at være startet som nummer 16, på en 13. plads, mens Fernando Alonso, der kæmpede i feltet, hvor der blev kørt om point, måtte udgå efter 29 runder i Bahrain.

Noget så banalt som et stykke løst flyvende sandwichpapir havde sat sig fast ved bagbremserne af Alonsos racer, og fik den dermed til at overophede. Virkelig ærgerligt i et løb, hvor Alonso demonstrerede, at han i den grad kan køre med i F1 igen. Allerede i første sving passerede han Carlos Sainz i Scuderia Ferarri, og placerede sig på 8. pladsen med udsigt til point.

Heller ikke danske Christian Lundgaard i F2 kom fra Mellemøsten med det ønskede resultat efter søndagens race. Det så ellers ud til, at Christian Lundgaard kunne tage fra den første afdeling med en føring i mesterskabet, men det blev alt sammen ødelagt af en uheldig timing af safetycar.

Fredag havde Christian Lundgaard kvalificeret sin Formel 2 racer fra ART Grand Prix i anden position med den mindste af marginaler, kun 3 tusindedele af et sekund efter kinesiske Zhou, der ligesom Lundgaard er tilknyttet Alpine Academy.

I lørdagens løb 1, startede Lundgaard fra niende startposition, da top ti fra kvalifikationen blev byttet rundt. Herfra fik han en stærk start og kørte sig op til en pointgivende position som nummer seks.

Ved søndagens hovedløb så det rigtig godt ud for Lundgaard. Kvalifikationen fra fredag gav startopstillingen og Lundgaard udnyttede anden startposition til straks at tage føringen, som han holdt de første 13 af 32 omgange. Her kom Piastri forbi inden Lundgaard straks efter dykkede i pit til det obligatoriske pitstop. Det så ud til at være den rette timing for Lundgaard og ART Grand Prix, der var startet på det bløde dæk. Da konkurrenterne kom ud fra pitten var Lundgaard på varme hårde dæk og klar til at tage føringen tilbage. Men på lige nøjagtig det helt forkerte tidspunkt, kom først en Virtuel Safetycar og derefter almindelig safetycar. Det betød gratis pitstop til konkurrenterne og fordelen på varme dæk var forsvundet. Samtidig var det et kærkomment kald for de konkurrenter, der var startet på hårde dæk og som nu kunne køre resten af løbet på friske bløde dæk. I restarten blev Lundgaard presset bagfra af kørerne på bløde dæk og da han samtidig, sammen med en håndfuld af andre kørere, fik 5 sekunders straf grundet for høj fart bag safetycar, måtte han skuffet se et flot løb pludselig blive forvandlet til at placering udenfor pointene som nummer tolv.

"Lige nu, er jeg bare virkelig skuffet" fortæller Christian Lundgaard fra Bahrain. "I dag blev vi fanget på den forkerte strategi, men det kunne stadig være blevet et top resultat. Men den virtuelle safetycar kom på banen på lige nøjagtig det værst tænkelig tidspunkt for os. Og da det så blev til almindelig safetycar ødelagde det alle vores muligheder, så det var virkelig en kædereaktion af uheldige omstændigheder".

Stilling i Formel 2 efter 1. afdeling

1. Guanyu Zhou, Uni-Virtuosi Racing #3, 41 point

2. Liam Lawson, Hitech Grand Prix #7, 30 point

3. Jehan Daruvala, Carlin #6, 28 point

4. Oscar Piastri, Prema Racing #2, 21 point

5. Dan Ticktum, Carlin #5, 19 point

6. Richard Verschoor, MP Motorsport #11, 18 point

7. Christian Lundgaard, ART Grand Prix #9, 16 point

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.