Her er en delbar el-bil-taxi, der også kan køre selv - velkommen til Drivethefuture

Kør selv eller med hjem?

Skal bilen køre selv, skal den kunne deles af flere brugere eller skal den blot være en taxi man bestiller? Eller skal den kunne det hele på én gang? Det har Renault sat sig for at teste og 100 personer er godt i gang med forsøget, der foregår i Paris området Saclay. De 100 deltagere er alle udvalgt efter kriterier med at have et arbejde i byen, studere og bo i en radius der giver mening udfra campus som er forsøgsområdet. De skal alle benytte bilerne mindst 8 gange i de 4 uger som forsøget varer

Testen indgår i et Paris-Saclay Autonomus Lab projekt som primært skal belyse hvordan bilerne reelt bruges, hvor meget, hvor langt, hvor ofte og hvordan kørselsrytmen ser ud. Ved at have disse informationer kan man tilrettelægge ressourcer og dermed den bedste on-demand service – og det bagvedliggende mål er en del af Renaults Drive the future strategi. Fremtidens mobilitetsløsninger kræver indsigt og dette forsøg vil belyse mange centrale elementer. Når en app til on-demand service kombineret med selvkørende elektriske biler, der fleksibelt kan køre privat eller taxi er færdigudviklet, vil man have nyttige data til sådanne services. Smart styring af infrastruktur har naturligvis mange fordele for samfundet, men også i forhold til det personlige transportbehov. Og her er Renault allerede langt fremme.

Appen ”Marcel Saclay” er specieludviklet til dette eksperiment og fungerer på den måde at brugeren booker en bil når behovet opstår – eller bestiller til et bestemt tidspunkt. Brugeren skal blot udfylde antal passagerer og destination så klarer App teknologien resten og kommunikerer ankomst og rejsetid mv. Alt er tilrettelagt så logistisk smart som muligt under hensyntagen til flest mulige faktorer – og jo mere data App´en har adgang til jo bedre er bruger oplevelsen.

Det bliver spændende at følge resultaterne og hvilke mobilitetsløsninger testen konkluderer. Det vil under alle omstændigheder blot være en del af Renaults overordnede mål om at være leverandør af fremtidens løsninger indenfor transportservice og personlig mobilitet. #drivethefuture

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.