Lumbye bare bedst

Lumbye bare bedst

Dacia er en europæisk succes. De sidste 15 år er der sendt mere end 7 mio. nye Dacia på gaden i 44 lande. En af de 2 bedste til at sælge dem herhjemme bor i Nykøbing Falster – og den bedste bor i Nakskov – begge fra LUMBYE Biler

Da Dacia blev introduceret på det danske marked tilbage i 2013, var strategien klar. Dacia var til de købere, der ikke ville bruge en formue på en bil, men de var omvendt heller ikke meget for at indløse den lotteriseddel det kan være at købe en godt brugt bil. Derfor fik Dacia allerede fra starten mange kunder, der kunne se fidusen i en ny bil, der kostede det samme som en brugt – men samtidig havde tre års garanti.

Den første bil, der ramte det danske marked, var den store Dacia Lodgy, der havde generøs plads til syv personer, men kostede under 150.000 kr. I sandhed chokerende billigt. Siden er der sket meget, og Dacia har netop lanceret den nye Sandero, der mildest talt er blevet godt modtaget af den danske motorpresse.

Men man kan jo producere og markedsføre alle de fine biler man har lyst til – hvis ikke forhandleren er god – ja så er det næsten lige meget. Så går kunderne et andet sted hen og køber et andet mærke.

LUMBYE BILER – Årets Dacia forhandler

Men heldigvis har vi i Danmark en masse fantastiske Dacia forhandlere – og en af dem er netop blevet kåret til Årets Dacia Forhandler i Danmark. For nok er der mange stjerner på Dacia himlen – men der er nogle, der skinner klarere end andre. Og den der skinner klarest, hedder LUMBYE Biler med filialer i Nykøbing F og Nakskov.

Konkurrencen mellem landets 60 Dacia forhandlere om at blive den bedste Dacia forhandler er hård, og der er klare kriterier der skal være opfyldt for at få titlen.

”Det er klart at man skal have solgt mange biler – og flere end gennemsnittet. Men det handler også om, at man skal have en høj kundetilfredshed – både i salgsafdelingen og på værkstedet. Og alle disse ting opfylder LUMBYE Biler til fulde – ja faktisk har de solgt 51 procent flere biler, end der var budgetteret med, så det er en helt fortjent, at titlen som Årets Dacia Forhandler netop er gået til Lumbye Biler”, siger Yana Minenko – Country Manager Renault Danmark, der i øvrigt tilføjer, at Lumbye Biler også var nomineret i kategorien Årets Forhandler. Dermed viser de sig som en meget stærk partner for Renault Danmark med stærkt fokus på begge mærker.

Hos LUMBYE Biler er der naturligvis glæde over prisen.

”Der jo en lang række forhold, der spiller ind både i relation til salg og eftermarked, før man lykkes - og i år har vi åbenbart været dygtige med at få det meste til at lykkes på tværs af afdelingerne, siger direktør og indehaver Michael Lumbye, der ikke tøver med at sende en stor tak til alle medarbejdere.

Medarbejdernes pris

”Det er medarbejderne, herunder min egen søn Thomas Lumbye, der fortjener denne anerkendelse! De har gjort en helt fantastisk indsats - også i 2020. En indsats, der skal ses i lyset af de vanskelige markedsforhold, vi har måttet arbejde under. Her tænker jeg specielt på Corona-problematikkerne, hvor vi i lange perioder har haft over 30 procent hjemsendte under lønkompensationsordningen. Så specielt de medarbejdere, der har trukket dette ekstraordinært tunge læs, skal have en kæmpe tak for indsatsen, der mere end nogensinde har været fokuseret på Renault og Dacia”, siger Michael Lumbye og fortsætter.

”Salgsafdelingerne i både Nykøbing Falster og Nakskov har imponeret: Således har vi i 2020 solgt over 30 procent flere Renault i forhold til 2019, men det imponerende resultat overgås af Dacia, hvor vi solgte 73 procent flere biler. Det har betydet, at vores markedsandel er steget fra 1,9 procent til 3,5 procent i 2020. Og til den historie hører at Nakskovafdelingen – der måske nok er en af landets mindste - har præsteret en markedsandel på hele 5,9 procent for Dacia.

Men man vinder ikke prisen som Årets Dacia Forhandler udelukkende ved at sælge mange biler. Helt centralt står kundetilfredshed – og det er sagt, at det er værkstedet, der sælger den næste bil. Så er man tilfreds med behandlingen på værkstedet – ja så er man også klar til at købe en ny bil samme sted. Og netop det viser sig også hos Lumbye Biler

”En stor del af æren for vores salg og udnævnelse til Årets Dacia forhandler, skal dog tilskrives værksteder og reservedelsafdelinger. De har gennem deres fokus på og opnåelse af en høj kundetilfredshed gødet jorden for den succes, salgsafdelingerne har haft. En  stor del af kunderne har kendt os i forvejen gennem deres direkte kontakt med værkstedet - eller er blevet anbefalet af tilfredse kunder”, slutter Michael Lumbye.

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.