Renault afslører verdensnyhed på Hannover Motorshow

Renault afslører verdensnyhed på Hannover Motorshow

Renault viser på IAA Hannover Motorshow sin ekspertise indenfor elektriske varebilerPerlen på Renault standen er den nye Trafic Van E-Tech Electric

Efter fire års fravær er Renault tilbage på den internationale varevognsmesse i Hannover. På Renaults stand viser man hele sin ekspertise indenfor elektriske varebiler.

Et elektrisk varebilseventyr, der startede for 10 år siden med introduktionen af den fuldt elektriske Renault Kangoo ZE. En bil, der ikke alene vandt International Van of the Year samme år som den blev præsenteret, men som også vandt den danske pris - Årets Varebil. Samme dejlige skæbne overgik sidste år den nye Renault Kangoo. Den vandt også både den danske og den internationale pris.

Men, det er jo ikke alle, der kan nøjes med en Kangoo, og i den anden ende af skalaen finder man Renault Master, der er den næstmest, solgte van med over 3. mio. eksemplarer siden den ramte vejene tilbage i 1980. Også denne kan fås med en elektrisk drivlinje.

Renault Trafic på el

Men de, der kender deres Renault varevognsprogram, vil bemærke, at der mangler noget i den elektriske ligning. Nemlig Renault Trafic. Og derfor er det fantastisk, at man netop i Hannover kunne afsløre Trafic Van E-Tech Electric for første gang.

Som det er tilfældet for de andre elektriske varevogne er der ikke gået på kompromis ifht Trafic på almindeligt brændstof.

Renault Trafic Van E-Tech Electric har alle de samme kvaliteter som dets konventionelle forgængere, der er solgt i mere end 2.2 mio. styks i 50 lande kloden over. I dag er det den 3. bedst sælgende varebil i sit segment.

Kort om Trafic Van E-Tech Electric

• Den fås i to længder 5.08 meter eller 5.48 meter og højde på hhv. 1.967m/ 2.498m
  • Lastvolumen fra 5.8m3 til 8.9m3
  • Lastlængden kan udvides til op til 4.15 meter – i L2 versionen
  • Kommer med 90kW motor med 750kg anhængervægt og kan fragte op til 1.1 ton.
  • Batteriet er på 52kW og bilen har en rækkevidde på 240km1WLTP

For at oplade batterierne er der tre muligheder.

• Single-phase 7kW AC charger
  • 22kW AC charger for rapid charging at public charging stations
  • Mulighed for 50kW DC charger

Kompakt eventyr

Sidste år viste Renault sin Hippie Caviar Hotel – en camper bygget på Renault Trafic. Og på Hannover messen løftede man sløret for lillebroderen – der naturligvis måtte hedde Hippie Caviar Motel.

Bilen er bygget på platformen fra den lange version af Kangoo E-Tech Electric, og er skabt for kompakte oplevelser. Den har 285 kilometers rækkevidde, et batteri på 45 kWh og en motor, der yder 120 hk – eller 90kW for de el kyndige. Den kan oplades med 80 kW DC- opladning som det hurtigste, hvilket giver 170 kilometers rækkevidde på en halv time.

Hippie Caviar Motel er en showcar, så det bliver ikke lige med det første, at man kan gå forbi sin lokale Renault, forhandler og bestille den.