Renault, Nissan & Mitsubishi Motors annoncerer fælles køreplan

Renault, Nissan & Mitsubishi Motors annoncerer fælles køreplan

Renault Group, Nissan Motor Co., Ltd. og Mitsubishi Motors Corporation, medlemmerne af en af verdens førende bilalliancer, annoncerede i dag fælles projekter og tiltag for at accelerere og forme deres fælles fremtid frem mod 2030 med fokus på mobilitetsværdikæden.

Halvandet år efter at have annonceret sin nye samarbejdsforretningsmodel til støtte for medlemsvirksomhedens konkurrenceevne og rentabilitet står Alliancen nu på et solidt fundament, og drager fordel af en effektiv operationel styringsorganisation og intensiveret såvel som fleksibelt samarbejde.

Alliancen har defineret en fælles køreplan for 2030 om ren-EV og Intelligent &Connected mobility, der deler investeringer til gavn for sine tre-medlem virksomheder og deres kunder.

"Blandt verdens førende bilproducenter er Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen en gennemprøvet, unik model. I 22 år har vi bygget videre på vores respektive kulturer og styrker til vores fælles fordel," sagde Jean-Dominique Senard, formand for Alliancen.

Alliancens accelererer i dag for at lede mobilitetsrevolutionen og levere mere værdi til kunder, vores medarbejdere, vores aktionærer og alle vores interessenter. De tre medlemsvirksomheder har fastlagt en fælles køreplan frem mod 2030, hvor de deler investeringer i fremtidige elektrificerings- og konnektivitetsprojekter. Det er store investeringer, som ingen af de tre selskaber kunne foretage alene. Sammen gør vi forskellen for en ny og global bæredygtig fremtid, Alliancen bliver CO2-neutral i 2050."

At flytte sammen til gavn for hver enkelt – Leader-Follower-ordning

Alliancens medlemmer har udviklet en "smart differentieringsmetode", der definerer det ønskede niveau af ensartethed for hvert køretøj og integrerer flere parametre for mulig samproduktion, såsom platforme, produktionsanlæg, drivaggregater eller køretøjssegment. Dette suppleres og forstærkes af en strengere tilgang til design og differentiering af karrosseriet. For eksempel vil den fælles platform for C- og D-segmentet bære fem modeller fra tre mærker af Alliancen (Nissan Qashqai og X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral og en kommende syv-personers SUV).

Ved at styrke denne proces vil Alliancens medlemmer øge brugen af fælles platforme i de kommende år fra 60 % i dag til mere end 80 % af de kombinerede 90 modeller i 2026. Dette vil gøre det muligt for hver virksomhed at uddybe deres fokus på deres kunders behov, deres bedste modeller og kernemarkeder, samtidig med at innovationer udvides på tværs af Alliancen til en lavere pris.

Som en del af dette vil Mitsubishi Motors styrke sin tilstedeværelse i Europa med to nye modeller, blandt dem New ASX baseret på Renault best-sellers.

Fem fælles EV-platforme: branchens største globale udbud

Renault, Nissan og Mitsubishi har været banebrydende på EV-markedet, med mere end 10 Mia Euro allerede investeret i elektrificeringsområdet. På de vigtigste markeder (Europa, Japan, USA, Kina) har 15 Alliance anlæg allerede producerer dele, motorer, batterier til 10 EV modeller på gaden, med mere end 1 million EV biler solgt hidtil og 30 milliarder e-kilometer kørt.

Med udgangspunkt i denne unikke ekspertise accelererer Alliancen med i alt 23 mia. Euro.

90 % af disse modeller vil være baseret på fem fælles el-platforme, der dækker de fleste markeder, i alle større regioner:

• CMF-AEV, den mest overkommelige platform iverden, er grundlaget for den nye Dacia Spring.
  • KEI-EV (mini køretøj) platform familie til ultra-kompakte elbiler.
  • LCV-EV Family platform familie til professionelle kunder, som base for Renault Kangoo og Nissan Town Star.
  • CMF-EV, den globale, fleksible, EV platform . Det vil være på vejene i et par uger som base for Nissan Ariya EV crossover og Renault Megane E-Tech Electric. CMF-EV-platformen er med sine teknologiske innovationer og det potentiale, som dens modularitet stiller til, en benchmarkplatform for en ny generation af elbiler til Alliancens partnere. Platformen er skabt til at integrere og optimere alle de elementer, der er specifikke for en 100% elektrisk drivlinje, vært for en ny, højtydende motor og et ultratynd batteri. I 2030 vil mere end 15 modeller være baseret på CMF-EV-platformen med op til 1,5 millioner biler produceret på denne platform om året.
  • CMF-BEV, den mest konkurrencedygtige kompakte elektriske platform i verden, der lanceres i 2024. Det giver op til 400 km rækkevidde; dens aerodynamik præstationer er fremragende, bidrager til at reducere omkostningerne med 33% og strømforbruget med mere end 10% i forhold til den nuværende Renault ZOE. Det vil være basen for 250,000 køretøjer om åretunder Renault, Alpine og Nissan mærker. Blandt køretøjerne er Renault R5 og den nye kompakte EV, der skal erstatte Nissan Micra. Designet af Nissan og tilpasset af Renault, den nye model er planlagt til at blive fremstillet påRenault ElectriCity: Det elektriske industrielle center i det nordlige Frankrig.

Fælles batteristrategi, banebrydende batteriinnovationer og en planlagt produktion på 220 GWh for at give alle kunder et meget konkurrencedygtigt og attraktivt tilbud

Konkurrenceevne er nøglen, og det har ført medlemsvirksomheder til en fælles Alliance batteristrategi, der blandt andet fører til udvælgelsen af en fælles batterileverandør til Renault og Nissan på kernemarkeder.

Alliancensamarbejder med fælles partnere om at opnå reel volumen og overkommelige priser, hvilket gør det muligt at reducere batteriomkostningerne med 50 % i 2026 og 65 % inden 2028.

Med denne tilgang vil Alliancen i 2030 have i alt 220 GWh batteriproduktionskapacitet til EV'er på tværs af vigtige produktionssteder i verden.

Derudover deler Alliancen en fælles vision for al solid-state batteriteknologi (ASSB). Baseret på sin dybe ekspertise og unikke erfaring som pioner inden for batteriteknologi vil Nissan lede innovationer på dette område, der vil gavne alle Alliancens medlemmer.

ASSB vil have dobbelt energitæthed versus nuværende flydende lithium-ion-batterier. Opladningstiden vil også blive stærkt reduceret til en tredjedel, så kunderne kan foretage længere turemed øget, bekvemmelighed, tillid og nydelse.

Målet er at masseproducere ASSB fra medio 2028, og i fremtiden ud over at realisere omkostningsparitet med ICE køretøjer ved at bringeomkostningerne ned yderligeretil 65 dollars pr kWh, og dermed fremskynde det globale skift til elbiler

I modsætning til andre lande i branchen har Alliancen valgt at kontrollere 100% af sin hardware og software, der drager fordel af meget værdifulde prædiktive data, hvilket giver mulighed for at overvåge batteriets sundhedstilstand og forbedre teknologien.

Alliancen samarbejder med strategiske partnere om at tilbyde det bedste forslag til kunder om offentlig opkrævning på vejene. Mobilize Power Solutions giver B2B-kunder en komplet end-to-end-service, herunder projektdesign, installation, vedligeholdelse og styring af optimeret genopladningsinfrastruktur og alle relaterede tjenester, der opfylder deres forretningsbehov.

En nylig aftale er med Ionity via Alliance Emobility Service Provider Plug Surfing, som vil give sine kunder adgang til præferencepriser til Ionity ultrahurtige opladningsnetværk i Europa.

Med mere end 10 års erfaring i EV-forretningen har Alliances medlemmer dyb viden, der gør det muligt for dem at være foran konkurrenterne med at optimere genbrug af batterier– især med second life-batteriapplikationer, genanvendelse og opnåelse af effektive og bæredygtige løsninger i hele batteriets livscyklus.

25 millioner biler forbundet til Alliance Cloud i 2026:Den bedste digitale oplevelse for kunderne

Intelligent og forbundet mobilitet er afgørende områderfor øget fælles innovation i hele Alliancen.

Med 20 års erfaring inden for ADAS (et avanceret førerassistancesystem) og autonomt drev forbedrer Alliancen den virkelige verdens køresikkerhed, bekvemmelighed og nydelse ved at levere innovationer inden for intelligente køretøjs- og førerassistanceteknologier, Et eksempel er Nissans prisbelønnede ProPILOT-system.

Med fælles platforme og elektronik forventer Alliancens medlemmer i 2026 at have mere end 10 millioner køretøjer på vejene på tværs af 45 Alliance-modeller udstyret med autonome kørselssystemer.

I dag er 3 millioner køretøjer allerede forbundet til Alliance Cloud med permanente dataudvekslinger.

I 2026 vil mere end 5 millioner Alliance cloud-systemer blive leveret om året, med 25 millioner biler på vejene. Alliancen vil også være den første globale OEM-marked på massemarkedet, der introducerer Google-økosystemet i sine biler.

Under Renaults ledelse er Alliancen ved at udvikle en fælles centraliseret elektrisk og elektronisk arkitektur, der konvergerer elektronikhardware og -softwareapplikationer for at give maksimale fordele og et optimalt præstationsniveau

Alliancen vil lancere sit første fulde softwaredefinerede køretøj inden 2025. Alliancen vil forbedrer sine bilers ”Over The Air” ydeevne i hele deres livscyklus. Det betyder værdi for kunder med integration af deres bil i deres digitale økosystem for at tilbyde en personlig oplevelse, give nye forbedrede tjenester og reducerede vedligeholdelsesomkostninger. Dette vil også gøre det muligt for Alliancens medlemmer at øge køretøjets videresalgsværdi. Derudover vil softwaredefinerede køretøjer være i stand til at kommunikere med tilsluttede objekter, brugere og infrastruktur og åbne nye værdifelter for Alliancens virksomheder.

Alliancens bedste digitale oplevelse vil være porten til en hidtil uset mængde data, der baner vejen til bilindustriens næste grænse.

Opsummeret:

• 2030-køreplanen fokuserer på rene elbiler og tilsluttet mobilitet
  • Har til formål at øge brugen af fælles platforme for at nå 80% i 2026
  • Mitsubishi Motors forstærker tilstedeværelsen i Europa med to nye modeller baseret på Renaults bestsellere.
  • At investere 23 mia Euro i de næste fem år for at støtte den offensive strategi i elektrificering
  • Med 35 nye EV biler i 2030, er det, det største globale EV tilbud, baseret på de fem fælles EV platforme.
  • Nissan afslører en helt ny EV baseret på CMF-BEV Alliance platform til at erstatte Micra i Europa. Den vil blive fremstillet på Renault ElectricCity, det elektriske industrielle center i det nordlige Frankrig.
  • Styrker den fælles batteristrategi, der sigter mod at sikre en global 220 GWh-produktionskapacitet i 2030.
  • Nissan til at lede udviklingen af gennembrud all-solid-state batteri teknologi til gavn for alle medlemmer.
  • Renault til at lede udviklingen i fælles EV-platforme og elektronisk arkitektur

Renault Danmark er det lokale datterselskab, der sælger og servicerer Renault Groups produkter gennem et dedikeret netværk af autoriserede forhandlere. Som et af de første volumenmærker, der tilbyder en række forskellige elektriske biler på det danske marked, fortsætter Renault Danmark med at drive udviklingen med ‘Renaulution’ planen som omdrejningspunktet for strategien.