​Renault Zoe blandt de bedste

​Renault Zoe blandt de bedste

Tyske ADAC har netop testet 29 elbiler, for at se hvor gode de er til at udnytte den strøm, der er på batteriet. Eller rettere, hvor effektive de er. Renault Zoe viser sig at være blandt de bedste, og slår selv helt dugfriske og avancerede elbiler

Når man låner penge, har vi efterhånden lært, at vi skal kigge efter ÅOP – altså de samlede årlige omkostninger i procent. Hvad nytter det, at et lån på papiret har en lav rente, hvis der følger en masse slet skjulte omkostninger med.

På samme måde kan man kigge på elbiler. Nogle kan på papiret køre langt – men måske er det fordi de kører rundt med et stort og dyrt batteri - ikke fordi bilen faktisk er rigtig god til at udnytte den energi, der er på batteriet.

En ny undersøgelse fra tyske ADAC viser, at Renault Zoe – trods det at det faktisk er blandt de ældste biler i feltet, er blandt de allerbedste, når det gælder om at køre længst på en kW/h – eller det man jo vil omsætte til km/l, hvis det havde været en benzin eller dieselbil

Udstyret med et 52 kWh batteri kører den ifølge ADAC-testen 335 km – og bruger hvad der svarer til 19 kWh pr. 100 km. Det er meget tæt på det, den er opgivet til at forbruge – hvilket er 17.7 kWh.

At Zoe udnytter strømmen rigtig godt, bliver tydeligt, hvis man sammenligner med de andre biler, der også formår at køre 335 km på en opladning. Her finder man blandt andre den helt nye Mercedes ECQ - der har et 80 kWh stort batteri, VW ID3 med 62 kWh batteri og Tesla Model 3 med 60 kWh batteri, der kører 305 km på en opladning.

”Der er ingen tvivl om, at det kan være svært at gennemskue markedet for elbiler – især når man skal kombinere to vigtige parametre som pris og rækkevidde. Og her er det fantastisk at se, at Zoe er still going strong 10 år efter bilen blev introduceret. Endnu engang viser Zoe, at den er blandt de elbiler, hvor man får allermest rækkevidde for pengene”, siger pressechef for Renault Danmark – Søren Hyltoft

Renault Zoe koster i dag fra 224.990 kr. og kan privatleases for 2995 kr. om måneden

Se selv undersøgelsen her:

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.