​Sikkerheden i førersædet

​Sikkerheden i førersædet

Den nye Dacia Sandero og Sandero Stepway er netop blevet testet af EuroNCAP efter de hidtil strengeste testkriterier. Med fire ud af fem stjerner i voksen og børnesikkerhed er den dokumenteret som en sikker bil.

Samlet set er der to ud af fem stjerner til Dacia Sandero i EuroNCAPs nyeste og hidtil skrappeste test. Det lyder unægtelig ikke af meget. Men bag to-tallet gemmer der sig en test af bilen, hvor såvel beskyttelse af voksne og børn i tilfælde af kollision er så høj, at man opnår fire ud af fem stjerner. Også når det gælder sikkerhed for fodgængere yder Sandero også god beskyttelse.

Så Dacia Sandero, der er bygget på platformen fra Renault Clio og Renault Captur, og blandt andet har seks airbags som standard, er grundlæggende en meget sikker familiebil.

Et af de områder, der i det seneste år har fået stadig større vægt i bedømmelsen hos EuroNCAP, er de såkaldte sikkerhedsassistenter. Og på dette område får Dacia Sandero kun to stjerner, fordi man blandt andet ikke tilbyder lane keeping assist eller automatisk bremse for fodgængere og cyklister. Og, da det er laveste karakter som definerer det overordnede resultat, får Dacia Sandero blot to stjerner.

”Det er klart, at to stjerner umiddelbart kan virke som meget lidt. Men vores arbejde med at sikre høj passiv sikkerhed er blevet anerkendt af Euro NCAP ved at give fire stjerner for sikkerheden for både børn og voksne i tilfælde af uheld. Når man kigger på den aktive sikkerhed som får stadig stigende vægt hos EuroNCAP, har vi valgt at montere bilen med det udstyr som giver den største værdi for kunden”, siger kommunikationschef for Groupe Renault i Danmark Søren Hyltoft og fortsætter.

”Det betyder blandt andet, at AEBS er standard selv fra billigste variant, og at vi tilbyder mulighed for blind spot warning.  Vi vil naturligvis tage resultatet fra EuroNCAP til efterretning, mens vi fortsat bestræber os på at ramme den perfekte balance mellem sikkerhed, kundens forventninger og økonomi. Dacia forbedrer år for år sikkerheden i bilerne og Sandero er den sikreste bil til dato fra Dacia. Den bygger på samme platform som Clio og Captur, har seks airbags og meget god passiv sikkerhed” understreger Søren Hyltoft

2021 Bedømmelse af den helt nye Dacia Sandero/Stepway

• Beskyttelse af voksen: 70 % = 4 stjerner
  • Beskyttelse af børn = 72 % = 4 stjerner
  • Beskyttelse af bløde trafikanter 41 % = 3 stjerner
  • Sikkerhedsassister 42 % = 2 stjerner

Den helt nye Sandero/Stepway er som standard udstyret med:

• Standardudstyr: ESC, ABS, EBA, E-call, HSA, Hastighedsbegrænser
  • Påmindelse om sikkerhedssele (SBR)
  • 6 airbags (2 front, 2 brystkasse, 2 gardiner)
  • AEBS (Bil til bil)
  • + i mulighed Blindvinkel Advarsel, automatisk belysning og regnsensor

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.