Scandlines indfører dual skibsorganisation

Scandlines indfører dual skibsorganisation

Per 1. marts 2020 startede det første komplette vagthold af dualofficerer på Scandlines’ hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden.

Scandlines har siden 2005 ansat og uddannet dualofficerer og har rigtig gode erfaringer med den brede faglighed, dualofficererne har. Under uddannelsen tilegner dualofficererne sig unikke kompetencer inden for navigation, maskinteknik og ledelse, og de er derfor uddannede til både at arbejde teknisk og navigatorisk. For at blive seniordual skal officeren have den foreskrevne sejltid på dæk og i maskine. Dualofficererne samler på denne måde en meget bred ekspertise inden for moderne skibsdrift.

Den 1. marts 2020 indsatte Scandlines det første vagthold som dual skibsorganisation på sine hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden. På disse færger har de i alt fem vagthold frem til i dag bestået af to dualofficerer, fire singleuddannede officerer og fire skibsassistenter. Det duale vagthold består af en skibschef, to seniordualofficerer, tre juniordualofficerer, der alle tørner omkring bro og maskine, samt fire skibsassistenter.

Antallet af besætningsmedlemmer og altså dermed officerer på vagt ændrer sig således ikke, men for Scandlines medfører det en række fordele:

• Solid og bred driftsforståelse
  • Bedre udnyttelse af officerernes kompetencer
  • Større vidensdeling blandt officererne, da alle har samme baggrund
  • Større sparring om arbejdsopgaver
  • Klar fordeling af sikkerhedsmæssige opgaver
  • Ingen faste nattevagter, alle roterer vagter

Under normal drift er maskinkontrolrummet ubemandet, og broen har maskinvagten hele døgnet. Det frigør ressourcer i maskinen og sikrer, at broen hele tiden er opdateret på, hvad der foregår i maskinen.

”Som dualofficer hos Scandlines kan man bruge sin solide faglighed og sine brede kompetencer til at løse de mange alsidige opgaver både på broen og i maskinen,” siger Michael Guldmann Petersen, Chief Operating Officer i Scandlines.

Hos Scandlines har skibenes driftsbesætninger god mulighed for at kombinere arbejde og familieliv, da udmønstringerne kun er på 3/4 dage i modsætning til langfarten, hvor besætningerne typisk skal undvære familien i flere måneder.

Scandlines står som symbolet på et historisk og tæt samarbejde mellem Danmark og Tyskland. Scandlines driver to færgeruter med høj kapacitet og frekvens samt en grøn vision for fremtiden.

Kerneforretningen består i at levere en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for kunderne om bord på færgerne såvel som i Scandlines’ butikker.

Med over 43.000 afgange på 8 færger transporterede Scandlines i 2018 i alt 7,4 millioner passagerer, 1,8 millioner personbiler og over 700.000 fragtenheder og 36.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.