Scandlines oplever rekordmange sommerbookinger

Scandlines oplever rekordmange sommerbookinger

Det er nu, du skal booke færgebilletten, hvis du skal køre sydpå til sommer. Nedtællingen til sommerferien er begyndt, og Scandlines mærker allerede, at der er rift om billetterne på de mest populære afgange mellem Danmark og Tyskland i skolernes sommerferie – men Scandlines lover, at der bliver plads til alle.

Sidste sommer sejlede over 2,6 millioner passagerer ud og hjem fra ferie med Scandlines og alene i den første weekend i sommerferien regner Scandlines med, at næsten 75.000 tager færgen fredag, lørdag og søndag.

Der er kun knap en måned, til skolebørn i hele landet går på sommerferie. Det kan allerede nu mærkes hos Scandlines, der sejler døgnet rundt mellem Danmark og Tyskland.

”Vi oplever en stor interesse for at sejle med os og kan godt mærke, at der bliver kigget flittigt på afgangene i dagene omkring skolernes sommerferie. Allerede nu kan vi se, at vi har 33 procent flere prebookinger end sidste år,” siger Terese Lund Johannesen, salgs- og marketingdirektør i Scandlines.

Alle mand på dæk i den første weekend af skolernes sommerferie
Traditionen tro bliver den første lørdag i skolernes sommerferie, der i år falder den 29. juni, en af årets travleste dage hos Scandlines. Sidste år havde Scandlines udsolgt på næsten alle afgange mellem Danmark og Tyskland på feriens første dag, og når Scandlines ser på forudbestillingerne, så forventes det, at der bliver mindst lige så travlt i år.

"Den første weekend i skolernes sommerferie er altid helt særlig for os, og det starter allerede fredag, fordi de første kører, lige så snart børnene har fået fri fra skole. Den weekend er alle mand på dæk for at give kunderne en god oplevelse – også ledelsen må forlade skrivebordet og står den dag på havnen i Rødby og sender vores passagerer godt afsted på ferie,” fortæller Terese Lund Johannesen.

Plads til alle, men det betaler sig at bestille i god tid og sejle på skæve tidspunkter
Scandlines lover, at ingen kommer til at køre forgæves, og at der er plads nok til alle. Færgerne sejler hver halve time hele døgnet på overfarten mellem Rødby og Puttgarden og hver anden time og også hele natten mellem Gedser og Rostock.

Men hvis man vil være garanteret en plads på de populære morgenafgange og eftermiddagsafgange i højsæsonen, så skal man bestille billet på forhånd, ellers kan man komme til at vente på at komme med færgen.

”Hvis man vil med en af de populære afgange i weekenderne i skolernes sommerferie, gælder det om at få bestilt billetten. Og vi opfordrer meget til, at man kører hjemmefra i god tid, fordi der kan opstå kø, særligt på vej ud af København, når så mange gerne vil afsted på samme tid,” opfordrer Terese Lund Johannesen.

Scandlines opfordrer også til, at bilister, der har mulighed for at sejle på skæve tidspunkter, gør brug af den mulighed. Scandlines har nemlig indført et dynamisk billetsystem, hvor der er billigere priser på udvalgte afgange, hvis man bestiller billetten i god tid.

”Hvis man har mulighed for at sejle på skæve tidspunkter, så er det virkelig noget, vi opfordrer til,” siger Terese Lund Johannesen.

Danskerne er mere fleksible, når de kører hjem
Når danskerne skal hjem fra ferie, er vi generelt mere fleksible med tiderne og bruger færgen hele døgnet.

"Vi oplever, at danskerne i højere grad bruger færgen hele døgnet, når de skal hjem fra ferie. Men det kan være en god ide at planlægge sin hjemtur sydfra, så den ikke kolliderer med de store tyske rejsedage, hvor der ofte opstår kø på de tyske motorveje,” fortæller Terese Lund Johannesen.

Netop fordi trafikken i Tyskland og længere sydpå kan være uberegnelig, opfordrer Scandlines til, at man booker en fleksibel billet til hjemrejsen. Så er man ikke afhængig af at nå en specifik afgang.

Så mange tager færgen sydpå i sommerferien

• I sommeren 2023 (juni, juli og august) sejlede over 2,6 millioner passagerer med Scandlines mellem Danmark og Tyskland (Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock)
  • Alene i juli 2023 var passagertallet 1,2 millioner (Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock)

Skolernes sommerferie i Danmark

• I år starter skolernes sommerferie lørdag den 29. juni
  • I år slutter skolernes sommerferie søndag den 11. august.

Scandlines forventer, at alle weekenderne i skolesommerferien bliver meget travle.

Den tyske sommerferie i udvalgte delstater:

Hvis man vil undgå trængsel gennem Tyskland på hjemturen til Danmark, kan det være en god ide at planlægge sin hjemtur uden om de store tyske feriedage eller forsøge at undgå myldretiden. Her er skolesommerferien for nogle af de vigtigste tyske delstater:

• Schleswig-Holstein: 22. juli-31. august
  • Mecklenburg-Vorpormmern: 22. juli-31. august
  • Niedersachsen: 24. juni-3. august
  • Brandenburg: 18. juli-31. august

Med 39.000 afgange fordelt på syv færger transporterede Scandlines i 2023 tæt på 6,4 millioner passagerer, over 1,6 millioner personbiler og over 700.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.