15 nye Scania Ecolution-lastbiler til K. Hansen Transport AS

”Vi gennemfører løbende konkurrencer blandt vores chauffører for at reducere brændstofforbruget, og vi sammenholder de enkelte lastbilmærkers brændstofforbrug for at kunne foretage de mest optimale investeringer fremadrettet.”

Sådan lyder det bl.a. i K. Hansen Transport AS’ miljøerklæring på virksomhedens hjemmeside, og de fine ord følges op af handling. K. Hansen Transport A/S har for nylig investeret i 15 nye miljø-optimerede Scania-lastbiler til virksomhedens flåde på i alt ca. 60 lastbiler.

- Vi lægger afgørende vægt både på vores lastbilers miljøegenskaber og vores chaufførers kørestil, siger Jakob Wiborg Hansen, direktør i K. Hansen Transport AS.

- Da vi skulle investere i nyt rullende materiel, var det oplagt for os at se på Scanias Ecolution-koncept, hvor køretøjet er optimeret til det lavest mulige brændstofforbrug samt uddannelse og coaching af chaufføren i den mest økonomiske kørestil, tilføjer han.

Virksomheden, der er beliggende i Vejen og blev etableret helt tilbage i 1896, beskæftiger sig bl.a. med dør-til-dør transport over hele Danmark, distribution med kranbiler, fast kontraktkørsel samt kurértransport. Dertil kommer et stort lagerhotel samt egen terminal.

P 320 og G 410/450

K. Hansen Transport AS' 15 nye Scania er alle udrustet med Euro 6-motorer, der lever op til den hidtil skrappeste miljønorm på markedet. Fire af de nye lastbiler er 2-akslede P 320 sættevogns-trækkere til bl.a. nærdistribution, mens de resterende 11 er et mix af de større og kraftigere 3-akslede G 410 og G 450 sættevognstrækkere til bl.a. kørsel med modulvogntog.

- Scanias Ecolution-koncept passer rigtig godt ind i vores virksomhedsfilosofi, som handler om den bedste driftsøkonomi på den lange bane. Det kræver involvering af chaufførerne, for det er dem, der har den største betydning for driftsøkonomien. Derfor har vi da også valgt Scania med bl.a. lav indstigning, fuldautomatisk gearskifte, hvilekøje eller sovekabine mv., så chaufførernes arbejdsdag bliver så let og komfortabel som muligt, tilføjer Jakob Wiborg Hansen.

No cure, no pay

Ecolution by Scania-konceptet blev introduceret på det danske marked for tre år siden. Det omfatter optimering af det fabriksnye køretøj med henblik på lavest mulige brændstofforbrug, særlig Maintenance+ serviceaftale med ekstra servicepunkter for at sikre køretøjets miljøegenskaber under driften samt uddannelse og coaching af chaufføren i den mest økonomiske kørestil.

Siden introduktionen i 2011 er Ecolution by Scania videreudviklet, så det bl.a. også kan omfatte en ”No cure, no pay”-garanti, hvor Scania refunderer kundens udgifter til de nødvendige abonnementer på overførsel af driftsdata samt chaufførcoachingen, såfremt den opnåede brændstofbesparelse ikke dækker udgifterne. Forudsætningen for Scanias ”No cure, no pay”-garanti er, at kundens chauffører deltager aktivt og positivt i arbejdet med at optimere deres kørestil, så der er en realistisk mulighed for at opnå den forventede brændstofbesparelse.

De 15 nye Scania til K. Hansen Transport AS er opbygget og klargjort på Scanias opbygningsafdeling i Vojens og leveres i løbet af foråret.

• Transport

• ecolution
  • miljørigtig kørsel
  • miljø

Scania Danmark A/S indgår i den globale Scania-koncern, der er en af verdens førende leverandører af tunge lastbiler, busser samt industri- og marinemotorer med tilhørende serviceydelser. Den danske Scania-organisation beskæftiger ca. 900 medarbejdere på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.
Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.