Dansk verdenspremiere på Scania Euro 6-gasrenovationsbil

Som den første affaldstransportør i verden har M. Larsen Vognmandsfirma A/S i Brøndby fået leveret en Scania P 280 renovationslastbil med gasmotor, der overholder den nye skrappe Euro 6-miljønorm. Dermed kan københavnerne se frem til endnu bedre luftkvalitet.

- Vi glæder os til at sætte den nye Scania Euro 6-gasrenovationslastbil i drift i København, for dermed ligger vi helt i front, når det gælder miljøvenlig indsamling af husholdningsaffald, siger kørselsleder Finn N. Jacobsen fra M. Larsen Vognmandsfirma A/S.

- Vi fik allerede i december leveret den første Scania med gasmotor. Det har været et absolut positivt bekendtskab, hvor vores medarbejdere især værdsætter det lavere støjniveau. Med den endnu mere miljøvenlige Euro 6-gasmotor bliver miljøbelastningen fra den nye Scania yderligere reduceret, tilføjer han.

- Vi har i øjeblikket ca. 275 lastbiler, der kører på diesel. At bruge naturgas og senere biogas som brændstof falder helt i tråd med virksomhedens miljøpolitik, fastslår Finn N. Jacobsen.

Gas til tung transport

- Også vi glæder os over introduktionen af gas som brændstof til tung transport. Med leveringen af den nye Scania Euro 6-gasrenovationslastbil sætter vi endnu en tyk streg under Scanias førende rolle i udvikling af bæredygtige løsninger til landevejstransport, fastslår markedschef Anton Freiesleben, Scania Danmark A/S.

- Dieselolie har i de seneste 75 år været det foretrukne brændstof til tunge lastbiler, men nu er naturgas og på sigt også biogas på vej som et miljøvenligt alternativ også i Danmark. Deri ligger et kæmpe potentiale til at reducere miljøbelastningen ved landevejstransport, tilføjer han.

Ud over M. Larsen Vognmandsfirma A/S har også Cityrenovation A/S og City Container CPH A/S for nylig fået leveret gasrenovationslastbiler til afhentning af husholdningsaffald i København. Det er sket i forbindelse med et pilotprojekt omkring gas som brændstof til tung transport, som Københavns Kommune, Økologisk Råd, gasleverandøren EON samt Scania står bag. Allerede i oktober i fjor åbnede EON i samarbejde med energiselskabet OK den første gasfyldestation i Hovedstadsområdet, hvor de nye gasrenovationslastbiler tankes.

Både naturgas og biogas

- Scanias gasmotorer er udviklet til at køre på både naturgas og biogas samt en variabel blanding af begge dele. Når biogas for alvor bliver tilgængeligt til transportsektoren via naturgasnetværket, kan vi opnå CO2-reduktion på op imod 90 % ved tung transport i forhold til konventionel dieseldrift, fastslår Anton Freiesleben.

De foreløbigt fire gasdrevne renovationslastbiler i København følges i løbet af foråret af en håndfuld Scania Euro 6-gasrenovationslastbiler til Fredericia, og lige før sommerferien leveres 12 Scania bybusser til Holstebro med samme Euro 6-gasmotorteknologi som den seneste københavnske gaslastbil af typen Scania P 280 DB 6x2*4 LowEntry.

Af hensyn til chaufførernes arbejdsmiljø er den udrustet med automatgear samt frem- og nedbygget førerhus. Det giver både lettere ind- og udstigning samt forbedrer trafiksikkerheden især ved højresving takket være bedre udsyn fra førerpladsen. Renovationsaggregatet er bygget af NTM i Finland og leveret af aut. Scania-forhandler Im. Stiholt A/S.

• brændstoføkonomi
  • biogas
  • miljø
  • miljørigtig kørsel
  • renovation
  • naturgas
  • co2

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

Anton Freiesleben

Salgsdirektør, lastbiler Salg af nye og brugte lastbiler til danske vognmænd / transportvirksomheder +45 25518049