Så kommer Scanias Fuel Tour 2014-karavane til Aarhus

Den danske Scania-organisation er nu nået halvvejs gennem Danmark med sin landsdækkende Fuel Tour 2014 demo-karavane. På lørdag kommer karavanen til Scania-anlægget på Bredskiftevej i Aarhus, som slår dørene op til Åbent Hus og en spændende dag for alle lastbilinteresserede.

Hovedattraktionen ved Åbent Hus-arrangementet, der kører fra kl. 9.00 til 15.00, er fire forskellige Scania Euro 6’ere, fra P 450 til R 730, som de fremmødte vognmænd, chauffører og andre lastbilinteresserede med stort kørekort kan prøvekøre. For at sikre, at så mange gæster som muligt får mulighed for at prøvekøre demo-bilerne, skal gæsterne tilmelde sig prøvekørslen på selve dagen.

For at gøre prøvekørslerne ekstra spændende vil hver enkelt demo-chauffør efter prøvekørslen få udleveret en rapport fra den standardmonterede Scania Communicator kommunikationsenhed i lastbilerne med en mængde data omkring brændstofforbrug, kørestil mv. Desuden registrerer Scania Driver Support-systemet i lastbilerne chaufførens kørestil under turen, og dermed er det muligt at sammenligne sine evner som miljøvenlig og trafiksikker chauffør med andre demo-chauffører på dagen.

Fokus på Euro 6

Scania ønsker med Fuel Tour demo-karavanen også at sætte fokus på sine Euro 6-miljøløsninger, og baseret på erfaringerne fra de tidligere Åbent Hus-arrangementer indgår nu også en teknisk Euro 6-stand, hvor et par Scania-teknikere går i dybden med den avancerede miljøteknologi. For helt bogstaveligt at give de besøgende mulighed for at se, hvad der gemmer sig under overfladen, fremvises en åben Euro 6-partikelfilter/katalysator-enhed, så de besøgende kan få et kig ind i det ellers hermetisk lukkede system.

Også Scanias mange andre servicetilbud som serviceaftaler, finansiering, forsikring, hydraulikafdeling, EFFER Krancenter, opretningsbane, busaktiviteter mv. under Scanias ”Solution Provider”-paraply bliver præsenteret for de mange gæster, som Scania i Aarhus er parate til at tage imod.

Chaufførkonkurrence

Ud over Scanias køretøjer og servicetilbud byder dagen også på mulighed for at overvære, når ti dygtige lastbilchauffører dyster om finalepladser i Scanias internationale chaufførkonkurrence ”Young European Truck Driver 2014”. Konkurrencen fokuserer på trafiksikker og miljørigtig kørsel med lastbil, og deltagerne skal bl.a. vise, hvad de duer til i præcisionskørsel på en krævende manøvrebane samt i økonomikørsel i normal trafik.

Efter Åbent Hus-arrangementet i Aarhus drager Scanias Fuel Tour 2014 demo-karavane i de kommende uger sydpå med stop i bl.a. Kolding og Fredericia, inden turen går østover til Odense og videre over Storebælt med besøg på de sjællandske Scania-anlæg frem til udgangen af juni.

• Virksomhed, generelt

• communicator
  • aarhus
  • åbent hus
  • fuel tour

Scania Danmark A/S indgår i den globale Scania-koncern, der er en af verdens førende leverandører af tunge lastbiler, busser samt industri- og marinemotorer med tilhørende serviceydelser. Den danske Scania-organisation beskæftiger ca. 900 medarbejdere på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.
Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.