​Scania er klar med CO2-reducerende løsninger

Scania ønsker at reducere CO2 udslippet, og der arbejdes med en palet af forskellige løsninger, der bidrager til at reducere eller helt eliminere CO2-udslippet fra tung transport.

Der er flere skridt på vejen i processen om at opnå bæredygtig transport, forklarer Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania.

”Det første er at forsøge at reducere brændstofforbruget, og her er et af de stærkeste tiltag coaching af lastbilchaufførerne (Driver Coaching). Vores køreeksperter holder via en trådløs forbindelse øje med lastbilerne fra vores kontorer og er i løbende direkte dialog med chaufføren og vejlede ham til at køre energirigtigt ­ ­– f.eks. ved at være forudseende, slippe speederen i god tid og undgå tomgangskørsel,” fortæller han og tilføjer:

”På den måde sparer vi omkring 10-15 procent af brændstofforbruget, hvilket typisk svarer til mellem 20.000 og 40.000 kr. årligt. Samtidig sænker vi C02-udslippet med tilsvarende 10-15 procent.”

Det næste skridt i processen med at reducere CO2-udslippet er ifølge Anton at gå over til biobrændstoffer. Det er Scania allerede godt i gang med og har f.eks. gasdrevne container- og renovationslastbiler på vejene i blandt andet København og Fredericia.

”Biogas har stor medvind og stor politisk interesse i Danmark, og det er det alternative brændstof der er størst fokus på herhjemme. Ved kørsel på biogas kan CO2-udslippet elimineres fuldstændigt, og så har gasbiler desuden den fordel, at de er mærkbart mere lydsvage, hvilket er særligt relevant i forhold til affaldskørsel i byerne. Desuden har Scania motorer til drift på 100% bioethanol og 100% biodiesel som typisk giver 60-80% CO2-reduktion.

”Vi har bæredygtige løsninger klar alt efter behovet hos den enkelte virksomhed. Vi produktudvikler ud fra sund fornuft og alt efter, hvad der er teknisk muligt,” slutter han.

• Energispørgsmål

• miljørigtig kørsel
  • biodiesel
  • brændstoføkonomi
  • co2
  • miljø
  • renovation
  • skraldebiler
  • biogas
  • bæredygtighed
  • bioethanol
  • coaching
  • chauffører

Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser, og er en del af bilkoncernen Volkswagen Group, som består af 10 brands fra 7 Europæiske lande.

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, inden for forskellige faggrupper som Mekanikere, Salg, Marketing, Teknik, IT, HR, Finans, Økonomi og Service på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

Anton Freiesleben

Salgsdirektør, lastbiler Salg af nye og brugte lastbiler til danske vognmænd / transportvirksomheder +45 25518049