Scania giver den gas i Skive

Biogas og naturgas er kommet i fokus som miljøvenligt alternativ til dieselolie til transportsektoren. Denne udvikling sættes der yderligere fokus på, når der i dag tages hul på ”Biogasdage i Skive”. Som førende leverandør af tunge køretøjer til gasdrift deltager Scania både med indlæg på konferencen samt udstiller markedets mest avancerede lastbil og bus  med gasmotor.

- Hos Scania ser vi et stort potentiale i gas som brændstof til tunge lastbiler og busser. Scanias avancerede Euro 6-gasmotorer er beregnet til at køre på både naturgas og biogas eller en variabel blanding af begge dele og udgør allerede i dag reelle alternativer til konventionel dieseldrift, siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark A/S.

Scania kunne som den første leverandør på markedet levere tunge gaskøretøjer til kommerciel drift allerede i slutningen af 2013. Det var en lille håndfuld renovationskøretøjer til vognmandsforretningerne Cityrenovation A/S, M. Larsen A/S samt City Container CPH A/S til indsamling af husholdningsaffald i København. Allerede et par måneder senere fulgte endnu en stribe Scania renovations- og containerlastbiler med gasmotor til vognmandsforretningen P. Fournaise A/S i Fredericia. I denne måned ruller 12 nye Scania Citywide gasbusser ud på landevejene i og omkring Holstebro, og lige efter sommerferien følger endnu en stribe Scania gasbusser til Aalborg.

Bæredygtig gods- og passagertransport

- Hos Scania står bæredygtig transport højt på dagsordenen. Vi vil være med helt fremme inden for bæredygtig gods- og passagertransport, og det er leveringerne af de gasdrevne lastbiler i København og Fredericia samt gasbusserne til Holstebro og Aalborg gode eksempler på, fastslår Anton Freiesleben.

- Scanias nyeste generation gaslastbiler og -busser er udrustet med samme motortype og emissionsteknologi, som giver dem ekstremt gode miljøegenskaber. De har ved kørsel på naturgas lavere udslip af både partikler og NOx, og udleder desuden mindre CO2. Når biogas bliver lettere tilgængelig til transportsektoren, kan vi opnå en CO2-reduktion på op imod 90 % ved tung transport i forhold til dieseldrift, og de nye gaskøretøjer er desuden mere støjsvage end tilsvarende dieselkøretøjer, tilføjer han.

”Biogasdage i Skive” arrangeres af Energibyen Skive i samarbejde med webplatformen gas2move.dk, som arbejder på at fremme miljøvenlig gas til brug i biler, lastbiler, busser og skibe. Ud over selve konferencen, der afholdes på Kulturcenter Limfjord i Skive onsdag og torsdag i denne uge, afvikles Danmarks hidtil største udstilling med gasbiler i Skive frem til på fredag. Her udstilles både små og store gaskøretøjer, lige som de besøgende kan få rådgivning om biogas, energiplanlægning, gasalarmer og andet sikkerhedsudstyr. På fredag afvikles ”Åben Gastankstation” ved Skives nye gastankstation på Ågade 18. Her tilbydes prøveture i VW eco up! og VW Caddy Maxi Van EcoFuel, samt Fiat Panda og Fiat Doblò Cargo gasbiler. Der er gratis adgang til udstillingen.

• teknologi
  • ressourcer
  • bæredygtighed
  • naturgas
  • miljø
  • busser
  • biogas

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.