Skånetrafiken overtager Øresundstogtrafikken til København

Skånetrafiken overtager Øresundstogtrafikken til København

På søndag den 11. december 2022 overtager Skånetrafiken togtrafikken til og fra København. Ansvaret for strækningen Malmø-København H/Østerport deles i dag mellem Skånetrafiken og DSB. Overtagelsen gør, at Skånetrafiken kan drive Øresundstogtrafikken som en samlet virksomhed, med kun én trafikoperatør i stedet for to.

Det er en unik aftale, som Region Skåne har indgået med transportministeriet, hvor Skånetrafiken får ansvaret for trafikken til og fra København.

- Det er en stor tillid, som transportministeriet i Danmark har givet os. Det giver os forudsætninger for at udvikle trafikken, hvilket vil gavne hele Øresundsregionen. Der er derfor vigtigt, at vi nu forvalter den tillid og de forudsætninger, som aftalen giver, siger Emelie Fredell, forretningschef for Øresundstog hos Skånetrafiken.

Togtrafikken over Øresund er en af de vigtigste forudsætninger for samarbejdet i og fortsat udvikling af hele Øresundsregionen. Et samlet system betyder, at Skånetrafiken lettere kan analysere, udvikle og forbedre trafikken. Det vil også forbedre styringen og håndteringen af trafikforstyrrelser.

Alle tog vil blive vedligeholdt på det samme sted, nemlig det nye depot i Hässleholm, og det vil forbedre kontrollen og øge effektiviteten.

-Det er vigtigt at knytte Skåne og Danmark sammen til en fælles arbejdsmarkedsregion. Ansvaret for hele strækningen giver os bedre forudsætninger for at skabe problemfri persontransport over sundet og dermed gøre det mere attraktivt for pendlere at vælge miljøvenlig transport," siger Carina Zachau (Moderaterna), formand for det svenske nævn for kollektivtrafik.

Mere information fås på Skånetrafikkens hjemmeside ww.skanetrafiken.dk

For yderligere information: Kontakt Emelie Fredell, forretningschef for Øresundstog hos Skånetrafiken. Det kan gøres via Skånetrafikens pressetjeneste på ++46 451- 288 503 eller press@skanetrafiken.se

Fakta:

• Aftalen blev indgået i 2018 mellem Region Skåne og det danske transportministerium. Aftalen træder i kraft den 11. december 2022 og løber frem til december 2029.
  • Fra og med ændringen af køreplanen den 11. december vil Skånetrafiken have fire afgange i timen i stedet for tre i dagtimerne over Øresundsbroen. I myldretiden vil der fortsat være seks afgange i timen.
  • Transdev bliver ny trafikoperatør for Øresundstogene fra den 11. december 2022.
  • Mantena er ansvarlig for vedligeholdelsen af togene i depotet i Hässleholm, som er indrettet til Øresundstogene.
  • Kunderne vil ikke mærke nogen forskel. Det, der er anderledes fra i dag, er, at man som dansk kunde skal henvende sig til Skånetrafiken om kompensation for forsinkelser, eller hvis man har glemt noget i toget.
  • Danske kunder kan henvende sig til Skånetrafikkens kundeservice på +46 771 77 77 77 og hjemmeside ww.skanetrafiken.dk

Pressekontakt Pressechef 0046451-28 85 03

Pressekontakt Pressekommunikatør 0046451-28 85 03

Pressekontakt Pressekommunikatør 0046451-28 85 03
Transdev pressjour

Pressekontakt Pressejour 00468-629 51 80

Skånetrafiken - det naturlige valg for dig, der rejser over Øresund

Hver dag foretages der cirka 465.000 rejser på vores 14.000 daglige ture med bus og tog – til arbejde, studier, familie og venner.

Vi gør det let at rejse bæredygtigt. Vores rejser med bus og tog er mærket med Godt Miljøvalg, og ved at rejse kollektivt bidrager vi alle til et bæredygtigt samfund, et bedre miljø og en levende Øresundsregion.

Skånetrafiken er transportmyndigheden for offentlig transport i Skåne og over Øresundsbroen. Skånetrafiken er en forvaltning i Region Skåne.

281 48 HÄSSLEHOLM