Med opkøbet er der lagt op til et nyt strategisk set up i Stryhns Gruppen, som fremover fokuserer forretningen i to spor, forklarer adm. direktør i Stryhns Gruppen, Kristian Kornerup Jensen.

Stryhns Gruppen fortsætter væksten og opkøber dansk foodservice virksomhed

Vækstrejsen i en af landets store mærkevarekoncerner, Stryhns Gruppen, fortsætter. Nu offentliggør virksomheden et netop gennemført opkøb af foodservicevirksomheden Delitaste. Målet er at fokusere forretningen og øge efterspørgslen i landets professionelle køkkener, forklarer adm. direktør i Stryhns Gruppen, Kristian Kornerup Jensen.

Stryhns Gruppen, som er en af landets største fødevarekoncerner, har netop underskrevet en købsaftale med foodservicevirksomheden Delitaste, der siden 2013 har importeret gourmetcharcuteri og delikatessepålæg fra en række europæiske lande primært målrettet foodservicekunder i både Danmark, Sverige, Finland og England.

Opkøbet er Stryhns Gruppens femte i rækken siden 2015 og sker som led i at fokusere forretningen og målrette tilbuddet til foodservicebranchen:

”Vi er nået til et punkt, hvor vi ønsker at fokusere vores forretning. Med opkøbet af Delitaste får vi en klar platform målrettet vilkårene i landets professionelle køkkener. Det giver os mere fleksibilitet og bedre muligheder for at vækste i markedet,” siger adm. direktør i Stryhns Gruppen, Kristian Kornerup Jensen.

Opkøbet af Delitaste betyder 16 nye medarbejdere i Stryhns Gruppen. Planen er at samle alle foodservice-aktiviteter under fælles tag på Delitastes lokation i Hvidovre, hvor medarbejderne i Stryhns Gruppen Foodservice i løbet af andet halvår får ny daglig base. Delitastes nuværende ejer og direktør, Kim Baltzer, overlader ejerforholdet til Stryhns Gruppen. Han fortsætter som adm. direktør, mens Kristian Kornerup Jensen bliver formand i Delitaste, og sikrer dermed kontinuiteten i organisationen.

”Opkøbet ser jeg som en kæmpe anerkendelse af Delitaste-teamets professionelle og dygtige håndtering af foodservice-forretningen,”, udtaler direktør i Delitaste, Kim Baltzer, og fortsætter:

”Kombineret med Stryhns Gruppens solide platform og mangfoldige produktkompetencer står vi stærkere nu end nogensinde før, og jeg ser frem til i fremtiden at kunne skabe endnu større værdi for vores kunder.”

En fokuseret forretning i to spor
Med opkøbet er der lagt op til et nyt strategisk set up i Stryhns Gruppen, som fremover fokuserer forretningen i to spor:

”I Stryhns Gruppen er vi blandt landets store leverandører til hverdagen, og selvom vi i mange år har haft professionelle køkkener som en del af kundeporteføljen, har vores samlede forretning fungeret på dagligvarehandlens vilkår. I foodservicebranchen er der nogle andre behov og markedsvilkår, og det har vi nu taget konsekvensen af,” siger Kristian Kornerup Jensen, og uddyber:

”Vi målretter og fokuserer vores samlede forretning i to spor. Et spor målrettet dagligvarehandlen, og med Delitaste ombord kan vi nu samle og fokusere foodserviceforretningen i et særskilt spor. Med opkøbet sammenlægger vi salgsstyrkerne, og vi bliver lagerførende af størstedelen af vores foodservicesortiment, hvilket giver os mulighed for at agere på andre og langt mere fleksible vilkår end tidligere”.

Om aftalen

Den 9. maj 2022 underskrev Stryhns Gruppen opkøbsaftalen med Delitaste. Starten på det nye foodservice-set up sker efter planen i andet halvår af 2022, hvor Stryhns Gruppens foodservicemedarbejdere får ny base på Delitastes lokation i Hvidovre. Målet er at målrette forretningsmodellen ind mod foodservicebranchen med fælles distribution af komplet foodservicesortiment, dag til dag-levering og en sammenlægning af salgsstyrkerne.

Om Delitaste

I sin nuværende form har Delitaste eksisteret i knapt 10 år, men rødderne går tilbage til slutningen af 1980’erne, hvor den tyske pålægsvarevirksomhed Zimbo Fleisch- und Wurstwaren begyndte at afsætte sine pålægsprodukter på det danske marked. Etableringen af et lille kølelager og kontor i Kødbyen i København blev startskuddet til det, som i dag anses for at være en seriøs og velrenommeret foodservicevirksomhed, der tilbyder landets største mangfoldighed inden for charcuteri. Det klare fokus på kvalitet og store smagsoplevelser er fasttømret i Delitastes DNA, og har gjort varemærket Delitaste alment kendt i professionelle køkkener over hele landet.

Om Stryhns Gruppen

Med sin mere end 80 år lange historie er Stryhns Gruppen efterhånden blevet en institution i dansk fødevareproduktion. Et iværksættereventyr drevet af passionen for postejer, som med tiden har udviklet sig til en moderne fødevarekoncern med fem fabrikker fordelt over hele landet. I dag tæller Stryhns Gruppen mere end 400 passionerede medarbejdere, der hver dag går på arbejde for at gøre hverdagen nemmere gennem vores portefølje af brands, som bl.a. tæller Stryhn’s Leverpostej, Jensens Køkken, Graasten, K-Salat og Langelænder. Forskellige produkter med dét tilfælles, at de har en årelang tradition for høj kvalitet, god smag og ikke mindst en madglæde, der i generationer har gjort Stryhns Gruppen til en del af danskernes hverdag.

Fakta om Stryhns Gruppen

Stryhns Gruppen er aktivt medlem af DI Fødevarer og Mærkevareleverandørerne (MLDK), og er en del af den familieejede norske fødevarekoncern Agra, der har aktiviteter i Norge, Sverige og Danmark.