Gå til indhold
Det vildeste og måske mest opsigtsvækkende i forårets modebillede er det, vi kalder en solbøjle eller solskærm. Ai Eyewear lancerer i år et par super trendy limited edition solbriller, Ai Square, som er inspireret af et futuristisk skjold.

Pandemien afspejler sig i sæsonens hotteste solbrilletendenser

Pandemien fylder næsten alt og kommer selvfølgelig også til udtryk i årets solbrilletrends, hvor vi mikser begreber som afstand, sikkerhed og fashion med supertrends. Profil Optiks svenske designchef Wai Chan guider os gennem de fem hotteste trends, og vi kan glæde os til åbenhed, frihed og masser af solskin.

1. Skærmsolbrille med multifunktion - super trendy Shields

Modeverdenen har altid haft en evne til at omdanne store verdensbegivenheder til coolness på catwalken. Pandemien er ingen undtagelse. Nogle af de forskellige former for sikkerhed og beskyttelse, vi har benyttet os af, har i år fundet vej ind i modebilledet. Derfor har begrebet sikkerhed naturligvis også sneget sig ind i årets solbrillekollektioner, men selvfølgelig med et modetwist. Profil Optiks eget brand Ai Eyewear lancerer, eksklusivt i år, et par super trendy solbriller inspireret af et futuristisk skjold.

Det vildeste og måske mest opsigtsvækkende i forårets modebillede er det, vi kalder en solbøjle eller solskærm med flere anvendelsesmuligheder. De kan enten bruges som et "Must have item” til enhver fashionista, eller som en praktisk "In time” løsning til dem, som ønsker at beskytte øjnene og ansigtet ekstra meget. Man spår, at vi kommer til at bruge lignende solskærme, når vi skal ud at flyve i fremtiden,” udtaler Wai Chan.

Ai Shield - Limited Edition
Ai Shields Limited Edition er tilgængelig hos Profil Optik fra maj 2021.

2. Vi er trætte af at glo ind i den evindelige skærm – nu vil vi se noget andet

Vi har alle tilbragt uendelig tid foran computerskærmen med ansigtet i fokus. Og nu længes mange efter en smule forandring og måske en lille flirt. Vi kommer derfor til at bruge vores solbriller som et statement og til at vise vores personlighed. Her i foråret kommer vi derfor til at se flere overdimensionerede solbriller med kraftige stel, inspireret af 70’erne og 80'erne.

Fellepini_S39 C7 6312
Oversized hybridsolbrille med flade glas i unisex 70’er og 80’er stil, der passer til både damer og herrer

Generelt kommer vi i 2021 solbrille-tendenserne for både mænd og kvinder til at se kraftigere stel, flere bæredygtige materialer og retro designs anno 1970’erne,” udtaler Wai Chan. ”For eksempel overdimensionerede stel i katteform, der skaber kant og drama i hverdagen”.

Fellepini_S38 C14 6416

Ai Square Bold S C27 52-24

Fellepini_S39 C40 6312

3. Sæsonens solbriller skal være bæredygtige

Flere og flere danskere tænker bæredygtigt, også når de vælger solbriller. I Profil Optik har man i flere år kunnet vælge miljøvenlige brillestel. For eksempel den prisvindende og bæredygtige Fellepini x Sea2See kollektion, der er fremstillet af havplast opsamlet i Middelhavet. Langt de fleste modehuse har i år satset på miljøvenlige materialer, som fx øko-acetat til de miljøbevidste forbrugere.

Som bevidst forbruger kan man vælge solbriller fra vores Circular Collection. Det er Profil Optiks første cirkulære kollektion, som er lavet af brillestel, som vores kunder har indleveret i specielle genbrugsbeholdere i alle vores butikker,” siger Wai Chan.

Circular Collection S7 C59 5424
Tidløse solbriller fra Circular Collection i et moderne design med chunky stel. Solbrillerne er fremstillet i genanvendt materiale fra gamle briller.

4. De mange timer hjemme har medført øget online shopping - køb af solbriller er blevet en familieaktivitet

En af de stærkeste trends er online shopping, og vi gør det gerne sammen med hele familien. Det er vigtigt, at de små familiemedlemmers øjne også beskyttes mod den stærke sol. Med Profil Optiks Ai Eyewear kollektion kan man nu designe sine helt egne unikke solbriller. Der findes også en Ai Young kollektion, hvor børn og unge kan vælge mellem fem flotte modeller i seks fede farver. Brillerne fås i to forskellige størrelser. Der er i alt 680 muligheder.

Det er en sjov måde at være kreativ sammen med hele familien foran computeren, samtidig med at børnene får solbriller af høj kvalitet. Solbriller til hele familien uden at sprænge budgettet,” fremhæver Wai Chan.

5. Vi vil udenfor – solbriller og øjensundhed

Det seneste år med et liv uden meget bevægelse har skabt nye behov for at komme uden for og bevæge os. I takt med, at solen og varmen kommer, fokuserer vi i stigende grad på velvære og et godt helbred. Ifølge Wai er vi derfor generelt interesserede i solbriller med flere forskellige funktioner.

Mange har indset, hvor vigtigt det er at vælge den rigtige glastype, når de træner, for at få et optimalt syn og et bedre resultat. Uanset om du spiller golf eller står på paddleboard. For eksempel har Oakley et stort og bredt udvalg af forskellige sportsbriller. Rigel tilbyder fotokromiske glas, der ser gennemsigtige ud, men bliver mørkere, når de udsættes for UV-lys,” siger Wai Chan.

RIGEL Red Mirror Vega C40.4
Disse populære briller fra Rigel har stærkt buede glas, der beskytter øjnene mod vinden.

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal