Gå til indhold
”Lige nu finder du ret overdimensionerede solbriller blandt mange førende internationale brands," forklarer Profil Optiks chefdesigner og trendekspert Wai Chan

Trendekspert guider til årets solbriller

Hvilke solbriller skal du vælge, når du skal nyde udendørslivet i 2022? Profil Optiks chefdesigner og trendekspert Wai Chan giver her et overblik over årets mest trendy og smarte solbrillestel og konstaterer, at størrelsen betyder noget.

Solen skal ikke titte frem i mange minutter, før solbrillerne finder vej til danskernes næseryg. Men hvilken type solbriller vil pryde det danske gadebillede i år og hvad skal du gå efter?

Profil Optiks trendekspert Wai Chan har samlet en række tips, som klæder dig godt på til solbrilleshopping.

Skab din personlige stil
I år handler det i høj grad om at være kreativ i sit solbrillevalg og skabe sin egen personlige stil, som gælder alle briller – uanset trend. Vælg et brillestel, der tiltaler dig, og gerne et stort et.

"Når du finder et stel, du kan lide, kan du vælge at ændre glasset, så et par almindelige briller bliver til solbriller eller omvendt. Du bliver måske tiltrukket af stellets detaljer eller ønsker en større størrelse på dine almindelige briller, som solbriller ofte kan leve op til," forklarer hun.

Must-have-solbriller til sommer:

1. Markante og overdimensionerede solbriller
    Indtag det danske landskab med vovede og udtryksfulde solbriller. Det kan ikke blive for stort eller for vildt. Især sportens verden har været til inspiration for de kraftige stel, hvor der ikke er sparet på materialerne.

Wai forklarer:”Lige nu finder du ret overdimensionerede solbriller blandt mange førende internationale brands. Som solbrillerne Shield fra Ai. Det er virkelig et statement, hvis du bærer vovede solbriller som disse."

2. Solbriller med detaljer
    Der er kræset for detaljerne i alle solbrillekollektionerne i år. Det gælder form, farver og tilbehør. Det kan være alt fra hjerteformede stel til stel med brillekæde, der er udformet som et smykke. Glitter og undertiden også Swarovski-sten kan ses blandt forårets populære trend.

”Det kan være et stel af metal eller acetat, for materialet er mindre vigtigt. Det er det glitrende, der spiller hovedrollen," uddyber Wai Chan.

3. 70’er inspireret stel
    70’erne går igen med tonede glas, og det holder stadig. I år finder du de klassiske designstel, men også elegante solbriller med feminine silhuetter.

”Der er mange, som vil have klassiske Ray-Ban og Persol. Her leder vi oftest efter en mere almindelig farve på stellet, men vi ser, at flere tør være dristige og satse på et farvet glas. Det er oppe i tiden,”
    siger Wai.

4. Mini Me-trenden er kommet for at blive
    Et matchende sæt briller på både barn og voksen er en støt stigende trend, og den vil også fortsætte denne sommer.

"Der begynder at dukke flere billeder op fra ferier og fridage, hvor vi ser mange voksne, som har matchende stel med deres børn. Det forklarer, hvorfor flere brands nu tilbyder matchende briller og solbriller," afslutter Wai Chan.

Hvad skal man huske i forbindelse med UV?
Køb altid solbriller med CE-mærkning. Det garanterer generelt god beskyttelse og er nok til almindelig brug. Hvis man derimod tilbringer lang tid på havet, bør man vælge solbriller med UV400-mærkning. De blokerer alle UV-stråler og er derfor bedre end solbriller med CE-mærket.

Du kan læse mere om Wai Chans favoritter her.

Du finder årets trendy solbriller i Profil Optiks butikker og online.

Om Profil Optik:

• Profil Optik er en del af Synsam Group - en af Europas ledende aktører i optikbranchen.
  • Profil Optik har 113 brille- og optikerbutikker i hele Danmark
  • Hovedkontoret ligger i Taastrup.
  • Adm. direktør for kæden er Tina Høyer Gaardsholt

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group, en ledende optikerkæde i Norden med et bredt og bæredygtigt udbud af tjenester og produkter inden for øjensundhed og brillemode med udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov.

Koncernen har cirka 3.700 medarbejdere, en omsætning på cirka 4,7 mia. SEK (2021) og driver omtrent 500 butikker i Norden under varemærkerne Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik. Ved hjælp af digitalisering, abonnementsløsninger og andre innovative koncepter er Synsam Group en stærk innovator på flere områder i det nordiske marked for optik, eksempelvis kunderejse, produktudbud og ESG. Synsam Groups aktie handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).

www.synsamgroup.com

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal