Gå til indhold
Adm. direktør hos Profil Optik Tina Gaardsholt opfordrer danskerne, og navnlig forældre til børn og unge, til at tage øjensundheden alvorligt

Profil Optik råber vagt i gevær over danskernes øjensundhed

Den landsdækkende optikerkæde Profil Optik lancerer opsigtsvækkende øjensundhedsrapport og stiller skarpt på danskernes øjensundhed. Med udgangspunkt i nyeste forskningsresultater retter rapporten blandt andet opmærksomhed på den alarmerende udvikling, når det gælder børn og unges stigende skærmforbrug og dets negative påvirkning af øjensundheden. Rapporten giver samtidig gode råd til forebyggelse af øjenkomplikationer.

Profil Optik har længe haft fokus på danskerens øjensundhed, men nu skærper optikerkæden indsatsen og lancerer en øjensundhedsrapport, og resultaterne får i den grad optikerkæden til at råbe vagt i gevær.

Optikerkæden har blandt andet, i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, foretaget en stor undersøgelse af børn og unges skærmvaner, og resultatet viser et opsigtsvækkende højt skærmforbrug blandt danske børn og unge. Hvor de 14-17-årige i gennemsnit bruger hele 35 timer om ugen foran skærmen, er skærmfor­bruget for de 8-13-årige på 27 timer, og for de 0-7-årige på 12 timer om ugen. Under Corona er skærmforbruget i gennemsnit yderligere steget med hele 3 timer om dagen.

Alarmerende tal, udtaler administrerende direktør fra Profil Optik Tina Gaardsholt:

Det høje skærmforbrug blandt børn og unge er i den grad alarmerende, da deres øjne fortsat er under udvikling og derfor er mere følsomme end voksnes. Under Corona er skærmforbruget steget endnu mere, hvorfor der er ekstra grund til bekymring. I takt med at timerne foran skærmen stiger, øges nemlig også det, vi kalder nærarbejdet, altså arbejde og tidsforbrug foran skærmen, mobilen og computeren. Forskning viser, at netop nærarbejdet påvirker øjensundheden i negativ retning og øger risikoen for nærsynethed, hvorfor der er særlig grund til bekymring over den udvikling, vi ser.”

Det høje skærmforbrug medfører samtidig øget eksponering af den skadelige del af det blå lys, som digitale skærme udsender. Aktuel forskning og undersøgelser viser, at det skadelige blå lys øger risikoen for øjentræthed, hovedpine, sløret syn og kan give varige skader på nethinden.

Vi skal tage øjensundheden alvorligt

Profil Optik opfordrer alle danskere og navnlig forældre til børn og unge til at tage risikoen for øjen­kom­plika­tioner alvorligt. Optikerkædens øjensundhedsrapport refererer også til en større WHO-undersøgelse, som fastslår, at 30% af jordens befolkning i dag er nærsynet, og at det tal vil stige til 50% i 2050.

Et studie fra Syddansk Universitet viser ligeledes, at antallet af danske børn, som lider af nærsynethed er stigende, og hele 18% af børn mellem 14 og 17 år er nærsynede.

Tallene taler for sig selv, og så har vi kun set toppen af isbjerget. Hvis ikke vi gør noget nu, er jeg alvorligt bekymret for, hvad vi kommer til at se i fremtiden. Derfor er det så vigtigt, at vi passer bedre på vores øjne og syn. Og som forældre har vi et særligt ansvar for at hjælpe vores børn og unge til at være opmærksomme og få indbygget nogle gode vaner, når det kommer til nærarbejde og skærmforbrug. Det handler dels om, at vi bliver bekendt med de risici, vi udsætter vores øjne for og dernæst, at vi tager det alvorligt og starter med at beskytte vores øjne,” pointerer Tina Gaardsholt og uddyber:

”For at simplificere det, plejer vi at sammenligne med, at ligesom vi sørger for at beskytte os mod solens stråler ved at gå i skyggen, dække os til og tage solcreme på, så kan vi passe på øjnene ved bl.a. at sørge for at holde pauser, komme mere udenfor i dagslys og fx bruge briller med et blålysfilter.”

For at hjælpe danskerne til at indbygge gode vaner til at beskytte øjnene, har Profil Optik i forlængelse af øjensundhedsrapporten blandt andet udarbejdet gode råd til, hvad man selv kan gøre for at forebygge, fx:

• Hold pauser med 20-20-20 reglen: se på en genstand 20 meter væk, i 20 sekunder, hvert 20. minut.
  • Brug skærmbriller med et blålysfilter, som fjerner dele af det skadelige blå lys fra skærmen.
  • Vær mere udenfor i dagslys, hvor øjnene stimuleres.
  • Træn øjnene med afstandstræning, da øjet har godt af at skifte afstand ofte og meget.
  • Styrk øjenmuskulaturen ved fx at jonglere, hvor øjnene bevæger sig hurtigt og dybdesynet trænes.

For yderligere information kontakt venligst adm. direktør Tina Gaardsholt på 41 88 48 14 eller Head of Marketing Liselotte Hammer på 40 37 64 77.

Vedhæftet:

- Understøttende data

- Optikerens 5 gode råd til danskerne

- Link til Øjensundhedsrapport 2020/21

Om Profil Optiks Øjensundhedsrapport 2020/21:

Profil Optiks Øjensundhedsrapport er udarbejdet i samarbejde med førende eksperter samt Profil Optiks egne chefoptikere. Udover resultaterne fra en omfattende YouGov undersøgelse om børn og unges skærmvaner foretaget for Profil Optik, formidler rapporten nyeste viden og forskningsresultater inden for øjensundhed, herunder udvikling af linser og briller, synstræning, nye metoder og avanceret AI-udstyr til at kortlægge øjensygdomme og -komplikationer, samsynsproblemer, dysleksi og meget mere.

Med rapporten ønsker Profil Optik dels at oplyse danskerne om nyeste viden indenfor øjensundhed, og hvad de selv kan være opmærksomme på, samt at sætte gang i en debat om øjensundhed generelt.

Øjensundhedsrapporten kan downloades her: https://www.profiloptik.dk/oejensundhedsrapport

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group - en af Europas ledende aktører i optikbranchen. Vi tilbyder unikke løsninger både indenfor Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment, der tager udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov for øjensundhed.

Koncernen findes i hele Norden, har cirka 2.500 medarbejdere og havde i 2019 en total omsætning på 3,7 milliarder SEK (2019).

Totalt har koncernen cirka 480 butikker, der drives under varemærkerne Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gennemgået en transformation af hele sin forretning og har, med en høj grad af digitalisering og andre innovative koncepter, skabt en vækst og lønsomhed, der er blandt de højeste i Europa.

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal