Danmarks største 4G-net bliver endnu større

Telia har i dag sikret sig spektrum til den fortsatte udbygning af Danmarks i forvejen største 4G-netværk. TT-Netværket, som er Telias og Telenors fælles infrastrukturselskab, har nemlig deltaget i den netop afsluttede auktion over 800 MHz-frekvensen og købt 2 x 10 MHz for 111.463.000 kroner.

”De 2 x 10 MHz i 800 MHz-frekvensbåndet er præcis, hvad vi har brug for til den fortsatte udbygning af vores 4G-net. Ambitionen er at skabe en 4G-dækning svarende til den, vi har på 3G, så 99 pct. af danskerne kan få fantastiske kommunikationsoplevelser på den nyeste teknologi,” siger adm. dir. i Telia Danmark, Søren Abildgaard.

Telia var først med 4G i Danmark, da teknologien blev kommercielt lanceret i december 2010 i København, Aarhus, Aalborg og Odense. Dengang var blot 5 pct. af befolkningen dækket af det lynhurtige 4G-net, men siden er udbygningen gået stærkt. Allerede fra slutningen af 2011 har 75 pct. af befolkningen kunnet komme på Telias lynhurtige mobile bredbånd.

”Vi råder i forvejen over en hel del spektrum i 1800 og 2600 MHz-frekvensbåndet, som vi bruger til vores super hurtige 4G mobile bredbånd, der dækker 75 pct. af befolkningen. På 800 MHz-frekvensen kan vi få hver enkelt 4G-mast til at række meget bredere, og dermed kan vi nå ud til endnu flere danskere – også uden for de større byer,” siger Søren Abildgaard.

Telia har i dag 4G-dækning i 145 byer med over 4.000 indbyggere, men resultatet af 800 MHz-auktionen betyder, at endnu flere kan se frem til 4G-dækning i netop deres by.

Telia dækker lige nu følgende byer med flere end 4.000 indbyggere:

Aabenraa, Aabybro, Aalborg, Aarhus, Aars, Albertslund, Assens, Ballerup, Beder, Bellinge, Billund, Birkerød, Bjerringbro, Brande, Brøndby, Brønderslev, Børkop, Dragør, Ebeltoft, Esbjerg, Faaborg, Farum, Fensmark, Fredensborg, Fredericia, Frederikshavn, Frederikssund, Frederiksværk, Galten-Skovby, Gentofte, Gilleleje, Gladsaxe, Glostrup, Grenaa, Grindsted, Gråsten, Haderslev, Hadsten, Hammel, Haslev, Hedehusene-Fløng, Hedensted-Løsning, Hellebæk-Ålsgårde, Helsinge, Helsingør, Herlev, Herning, Hillerød, Hirtshals, Hjørring, Hobro, Holbæk, Holstebro, Holte, Hornbæk-Dronningmølle, Hornslet, Horsens, Hovedstadsområdet, Humlebæk, Hundested, Hvidovre, Hørning, Hørsholm, Ikast, Jyllinge, Jægerspris, Kalundborg, Kolding, Korsør, Klarup, København, Køge, Langeskov, Lillerød, Lyngby-Taarbæk, Lynge-Uggeløse, Lystrup, Løgten-Skødstrup, Maribo, Middelfart, Munkebo, Måløv-Smørumnedre, Mårslet, Nakskov, Nibe, Nivå, Nordborg, Nyborg, Nykøbing F., Nykøbing S, Næstved, Odder, Odense, Padborg, Randers, Ribe, Ringkøbing, Ringsted, Roskilde, Ry, Rødovre, Rønne, Skive, Skjern, Silkeborg, Skagen, Skanderborg, Skælskør, Slagelse, Slangerup, Solrød Strand, Sorø, Strib, Struer, Støvring, Svendborg, Svenstrup, Svogerslev, Sæby, Søllerød, Sønderborg, Taastrup, Thisted, Tune, Tønder, Tårnby, Vallensbæk, Varde, Vejen, Vejle, Viborg, Videbæk, Vodskov, Vojens, Vordingborg, Værløse og Ølstykke-Stenløse.

• tt netværket
  • udbygning